Vad kan jag själv göra?

​​​​​​En ryggmärgsskada på nivån C1-C4 leder till en betydligt försvagad funktionsförmåga. Det är viktigt att du regelbundet gör ställnings- och rörelseövningar med hjälp av dina assistenter. Aktiva övningar upprätthåller din funktionsförmåga.

​​Ett av målen med rehabiliteringen är att du lär sig vilka saker som är viktiga att beakta i din vardag. Då kan du berätta för personerna som hjälper dig vilken typ av hjälp du vill ha.

Regelbunden tänjning och att du rör på dina leder förhindrar att ledrörelserna begränsas och att felställningar uppstår. Du kan göra tänjningar och rörelseövningar morgon och kväll vid sidan av dina vardagsrutiner, axelrörelserna kan till exempel göras samtidigt som du klär på den övre kroppen. Självständiga övningar ska alltid planeras tillsammans med en yrkesutbildad person, som känner till detaljerna kring just din skada.

Typiskt för skadenivån C1-C4 är att axlarna blir spända och att huvudet skjuts fram. För att undvika smärtor i nacken och axlarna är det viktigt att du fäster uppmärksamhet vid nackens ställning både när du ligger ner och när du sitter i rullstolen. Om till exempel armstöden på din rullstol är för lågt nere eller högt uppe kan onödiga smärttillstånds orsakas.

En ryggmärgsskada orsakar förändringar i många delar av funktionsförmågan. Du kan göra de övningar som finns i den här helheten tillsammans med en person som assisterar dig. Du hittar instruktioner för egenvård från våra andra egenvårdsguider.


Instruktioner för tänjning

Eftersom kroppens rörelse- och känselförmåga har försämrats, är det speciellt viktigt att tänja och vårda kroppens ställningar.

Instruktioner för rörelseövningar

Det är viktigt att du utför rörelseövningar, eftersom din rörelse- och känselförmåga har försvagats.