Regelbunden motion främjar hälsan

Du kan följa allmänna motionsrekommendationer trots sjukdomen.

​​​​​​​​​

Hälsomotionsrekommendationen för vuxna: Under veckans lopp minst 2,5 h rask, måttligt belastande uthållighetsmotion (motion som motsvarar raskt promenerande) eller 75 minuter mer ansträngande motion. Dessutom 2 x i veckan träning som förbättrar muskelstyrka, rörlighet och rörelsekontroll.

På UKK-institutets webbplats hittar du mer information om hälsomotionsrekommendationer för vuxna och en motionskaka (på finska). Rekommendationerna passar för personer med ledgångsreumatism. På samma sida hittar du hälsomotionsrekommendationer för över 65-åringar och för personer som använder hjälpmedel för att röra på sig.

I ledgångsreumatism är det särskilt viktigt att upprätthålla ledrörligheten och att träna de leder som stöder musklerna. Instruktioner för träning som är lätt att utföra finns ​på Reumaförbundets webbplats (på finska).

Morgondopp eller kvällslänk?

Ledsymtomen är ofta kraftigast på morgonen och lättar inom några timmar. Därför kan motion på eftermiddagen eller kvällen funka bäst för ledgångsreumatiker. Lär dig att känna igen kroppens signaler och hitta den tidpunkt för motion som passar dig bäst.

Hur kommer jag i gång?

Också en liten ökning av motion i vardagen gör gott.

För en i grunden frisk person som nyss har börjat röra på sig, lönar det sig att börja med lätt motion. Lämpliga motionsformer är till exempel lugna promenader eller cykling. Du kan gradvis öka på motionens längd och ansträngningsgrad. Till en början kan du sköta motionen i små, 10 minuter långa snuttar. Sikta på att röra på dig 30 minuter dagligen.

Du kan göra ditt vardagsliv aktivare genom att promenera eller cykla till jobbet eller butiken eller minska på ditt dagliga sittande. Sträva efter en motionsmängd som följer rekommendationen för hälsomotion.

Var hittar jag motionsgrupper som passar mig?

Det är effektivt att röra på sig tillsammans med en vän eller i grupp. Kommunerna erbjuder handledda gruppmotionsaktiviteter och lokala reumaföreningar har motionsverksamhet.

Bekanta dig också med den verksamhet som privata motionsföretag, medborgarinstitut och idrottsföreningar i din kommun erbjuder. Då du ska börja med motion kan du be om mer noggranna instruktioner av en fysioterapeut eller annan yrkesutbildad person inom hälsovård eller motion.


Föregående sidaNästa sida

 


Päivitetty  9.7.2019 14.37

 

 

HUS logoTAYS logoOYS logoKYS logoTYKS logo