Hur minskar jag svullnaden i benen?

Att gå, göra pumpande rörelser med benen och att lyfta upp benen är bra sätt att effektivisera blodcirkulationen i benen och minska svullnaden.

Motion hjälper dig att minska svullnaden

Motion effektiviserar blodcirkulationen, vilket hjälper dig att minska svullnaden. Pröva följande övningar.

Rask promenad

Promenera regelbundet. Det stärker musklernas funktion, vilket i sin tur ökar blodcirkulationen och ämnesomsättningen i benen. Tänk på ditt sätt att gå:

  • Måna om en god hållning, håll dig så rak som möjligt när du går.
  • Gå hellre raskt än långsamt.
  • Ta tillräckligt långa steg. Gå så att hälen träffar marken först och låt steget rulla så att hela fotsulan rör vid marken och att tårna är de sista som lossnar från marken.
  • Du kan öka intensiteten genom att använda gångstavar.
  • Om du har nedsatt balans, använd ett hjälpmedel, till exempel en rollator, så att du kan gå tryggt.
  • Det är viktigt att du går och att du njuter av att röra på dig.

Rör på vristerna

Effektivisera blodcirkulationen i benen genom att röra vristerna upp och ned med en så stor rörelse som möjligt.

Sträck ut knät

Det är bra att röra på benen om du är tvungen att sitta långa tider. Effektivisera blodcirkulationen genom att sträcka ut benen turvis när du sitter.

Stig upp på tå

Effektivisera blodcirkulationen i benen om du är tvungen att stå länge genom att stiga upp på tå flera gånger. Vid behov ta stöd.

Lyft upp benen

Det är bra att hålla fötterna upplyfta alltid, när det är möjligt. Det minskar svullnaden i benen. Lägg benen på en kudde när du ligger till sängs eller på en fotpall när du sitter på soffan.

Du kan påverka med dina dagliga val

Vid sidan av motion kan också små val i vardagen ha inverkan, när det gäller att minska svullnaden i benen. Om du är tvungen att sitta eller stå långa tider är det bra för dig att ta pauser och röra på dig eller åtminstone röra på benen. Stödstrumpor kan hjälpa med att minska svullnaden, men det är bra att prata med en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvård innan du börjar använda dem. Du kan också bidra till din blodkärlshälsa genom att äta mångsidig och sund kost och sluta röka.

På annat håll i Hälsobyn

I Verisuonitalo i Hälsobyn hittar du mer information om hur du kan minska svullnaden i benen (Verisuonitalo, på finska) och förbättra din blodkärlshälsa (Verisuonitalo, på finska).

Testa om dina aktiviteter minskar svullnaden i dina ben:


Föregående sidaNästa sida

 


 

Kyllä

Uppdaterad  15.8.2018