Miten jatkan harjoittelua?

Omatoiminen harjoittelu on kuntoutumisen kulmakivi polven tekonivelleikkauksen jälkeen. Harjoittelemalla vahvistat lihaksiasi, kohennat liikkeiden hallintaa ja liikkumisesi helpottuu.

​​​

Tekonivelleikkauksen jälkeen lihakset, sidekudokset ja hermot tarvitsevat liikettä tottuakseen uuteen niveleen. Näillä harjoituksilla tuet kuntoutumistasi leikkauksen jälkeen. Lihasten toiminta palautuu ja pääset harjoittelemaan uuden nivelen sallimia liikkeitä, jotka ehkä eivät ole onnistuneet ennen leikkausta.

Tee harjoitteet aina väsymiseen asti, vähintään kolme kertaa päivässä.

Makuulla tehtävät harjoitteet

Reiden jännitys (video)

Liikkeen tarkoituksena on saada leikatun jalan reisilihas jännittymään ja polvi ojentumaan täysin suoraksi.

Polven ojennus (video)

Liikkeen tarkoituksena on saada leikatun jalan reisilihas jännittymään ja polvi ojentumaan täysin suoraksi. Voit aluksi käyttää suurempaa pyyherullaa polven alla.​

Polven koukistus ja ojennus makuulla (video)

Liikkeen tarkoituksena on lisätä polven liikkuvuutta.

Suoran jalan nosto (video)

Liikkeen tarkoituksena on vahvistaa leikattua jalkaa.


Pystyasennossa tehtävät harjoitteet​

Istuen polven ojennus ja koukistus (video)

Liikkeen tarkoituksena on lisätä polven liikkuvuutta istuma-asennossa.

Istumasta seisomaannousu (video)

Liikkeen tarkoituksena on vahvistaa jalkojen lihaksia.

Painonsiirrot (video)

Liikkeen tarkoituksena on totutella laittamaan painoa leikatun jalan päälle ja harjoitella lantion ja leikatun jalan hallintaa.

Askellusharjoitus (video)

Liikkeen tarkoituksena on totutella laittamaan painoa leikatun jalan päälle ja palauttaa normaali askellus.

Polven takaosan venytys​

  • Istuen. Nosta leikattu jalka esimerkiksi tuolin päälle. Anna polven venyä suoraksi.

Venytyksen tarkoituksena on lisätä polven liikkuvuutta.


Edellinen sivuTekoniveloppaisiin


Tee liikkeitä väsymiseen asti, vähintään kolme kertaa päivässä.