Miten jatkan harjoittelua?

Omatoiminen harjoittelu on kuntoutumisen kulmakivi lonkan tekonivelleikkauksen jälkeen. Harjoittelemalla vahvistat lihaksiasi, kohennat liikkeiden hallintaa ja liikkumisesi helpottuu.

​​​​​

Tekonivelleikkauksen jälkeen lihakset, sidekudokset ja hermot tarvitsevat liikettä tottuakseen uuteen niveleen. Näillä harjoituksilla tuet kuntoutumistasi leikkauksen jälkeen. Lihasten toiminta palautuu ja pääset harjoittelemaan uuden nivelen sallimia liikkeitä, jotka ehkä eivät ole onnistuneet ennen leikkausta.

Tee harjoitteet aina väsymiseen asti, vähintään kolme kertaa päivässä.

Lantionnosto (video)

Liikkeen tavoitteena on palauttaa lonkan toimintaa, eli:

  • ojentaa lonkkaa suoraksi
  • venyttää lonkan koukistajalihaksia
  • vahvistaa pakaralihaksia
  • kehittää lantion hallintaa.

Seisomaan nouseminen ja tuolille istuutuminen (video)

Liikkeen tavoitteena on lisätä reisi- ja pakaralihasten voimaa.

Painonsiirrot (video)

Harjoitteen tavoitteena on totutella laittamaan painoa leikatun jalan päälle ja harjoitella lantion ja leikatun jalan hallintaa.

Askellusharjoitus (video)

Harjoituksen tavoitteena on totutella laittamaan painoa leikatun jalan päälle ja palauttaa normaali askellus.

Varpaille nousu (video)

Pidä varpaat rentona liikkeen ajan.


Edellinen sivuTekoniveloppaisiin


Tee liikkeitä väsymiseen asti, vähintään kolme kertaa päivässä.