Miten jatkan harjoittelua?

Omatoiminen harjoittelu on kuntoutumisen kulmakivi lonkan tekonivelleikkauksen jälkeen. Harjoittelemalla vahvistat lihaksiasi, kohennat liikkeiden hallintaa ja liikkumisesi helpottuu.

Tekonivelleikkauksen jälkeen lihakset, sidekudokset ja hermot tarvitsevat liikettä tottuakseen uuteen niveleen. Näillä harjoituksilla tuet kuntoutumistasi leikkauksen jälkeen. Lihasten toiminta palautuu ja pääset harjoittelemaan uuden nivelen sallimia liikkeitä, jotka ehkä eivät ole onnistuneet ennen leikkausta.

Tee harjoitteet aina väsymiseen asti, vähintään kolme kertaa päivässä.

Lantionnosto

  • Makaa selällään jalat koukussa. Uloshengityksellä jännitä vatsa ja purista pakarat yhteen.


  • Nosta lantio hallitusti ylös. Pysy asennossa ja ylläpidä jännitystä 1-2 sekunnin ajan.


  • Sisäänhengityksellä laske lantio hitaasti ja hallitusti alas lähtöasentoon.

Liikkeen tavoitteena on palauttaa lonkan toimintaa, eli:

  • ojentaa lonkkaa suoraksi
  • venyttää lonkan koukistajalihaksia
  • vahvistaa pakaralihaksia
  • kehittää lantion hallintaa.

Seisomaan nouseminen ja tuolille istuutuminen

  • Istu tuolilla. Tukeudu molemmilla käsillä tuolin käsinojiin. Vaihtoehtoisesti voit tukeutua toisella kädellä kyynärsauvaan ja toisella ottaa tukea vaikka omasta reidestä.

  • Nouse ylös seisomaan molemmilla jaloilla ponnistaen. Voit tarvittaessa avustaa käsillä. Ojenna itsesi aivan suoraksi. Tämän jälkeen istuudu hitaasti takaisin tuolille. Pyri vähentämään käsien käyttöä asteittain.

Liikkeen tavoitteena on lisätä reisi- ja pakaralihasten voimaa.

Painonsiirrot

  • Seiso kapeassa haara-asennossa.
  • Siirrä painoa vuorotellen jalalta toiselle viemällä koko paino jalan päälle. Toisen jalan kantapää voi irrota lattiasta. Pidä vartalo suorana painonsiirtojen aikana. Pidennä leikatun jalan päällä oloa asteittain.


  • Toista liike aluksi kyynärsauvojen tuella, vähitellen voit vähentää tukeutumista kyynärsauvoihin kun tasapainosi paranee ja leikattu jalka kestää paremmin painoa.

Harjoitteen tavoitteena on totuttaa leikattua jalkaa painon varaamiseen.

Askellusharjoitus

  • Seiso hyvässä asennossa jalat vierekkäin ja kyynärsauvat sivuilla.
  • Ota leikatulla jalalla askel taakse, tuo sauvat vierelle ja vie paino jalalle. Ojentaudu ja jännitä keskivartalo ja reiden lihakset.
  • Tuo seuraavaksi sauvat eteen ja astu leikatulla jalalla eteen kantapää edellä ja siirrä paino leikatulle jalalle. Ojentaudu ja jännitä.


Harjoituksen tavoitteena on totuttaa leikattua jalkaa painon varaamiseen ja palauttaa normaali askellus.

Varpaille nousu

  • Seiso hyvässä asennossa, ota tukea esimerkiksi tuolin selkänojasta tai kyynärsauvoista.
  • Nouse varpaille ja jännitä samalla pakaralihaksia. Huomioi hyvä ryhti. Ponnista varpaille tasaisesti molemmilla jaloilla ja tuo paino 1. ja 2. varpaan päkiälle.
  • Laskeudu hitaasti alas lähtöasentoon.


  • Kun liike sujuu, vähennä käsien tukea.


Edellinen sivuTekoniveloppaisiin

 



Tee liikkeitä väsymiseen asti, vähintään kolme kertaa päivässä.