Miten aloitan harjoittelun?

Voit aloittaa harjoittelun heti lonkan tekonivelleikkauksen jälkeen. Harjoitteita on helppo tehdä ja ne tukevat palautumista leikkauksesta.

​​​​​​

Aloita harjoittelu jo ennen kuin olet noussut ensimmäistä kertaa vuoteesta ylös. Harjoitteiden tavoitteena on tukea kehon palautumista leikkauksesta ja ylläpitää tärkeitä elintoimintoja.

Nilkkojen pumppausliike

Nilkkojen pumppausliikkeellä tehostat verenkiertoa jaloissa ja ennaltaehkäiset laskimotukoksien syntymistä leikkauksen jälkeen. Pohjelihas jännittyy ja rentoutuu liikkeen aikana, jolloin se pumppaa verta jaloista kohti sydäntä. Toista liikettä säännöllisesti aina väsymiseen asti useita kertoja päivässä, vähintään tunnin välein.

Hengitysharjoitukset

Hengitysharjoitukset rentouttavat ja parantavat keuhkojen ilmanvaihtoa. Harjoituksen aikana voit joko maata sängyllä selälläsi sängynpääty kohotettuna ja polvet hieman koukussa, tai istua sängyn reunalla.

Hengitä rauhallisesti nenän kautta sisään ja s​uun kautta ulos. Tee syviä hengityksiä viisi kerrallaan, kerran tunnissa. Rauhallinen, syvä hengitys rentouttaa ja helpottaa oloa sekä pienentää hengitystieinfektioiden riskiä.

Kylkimakuuasento

Pidä tyynyä jalkojen välissä, kun makaat ei-leikatulla kyljellä. Se tukee lonkkaa ensimmäisten viikkojen tai mahdollisten liikerajoitusten keston ajan.

Voit maata leikatulla kyljellä kun hakaset on poistettu leikkaushaavasta.


AlkuunSeuraava sivu