Millaista liikuntaa voin harrastaa?

Sydänterveyden kannalta on tärkeää harrastaa monipuolista ja säännöllistä liikuntaa myös tahdistimen asennuksen jälkeen.

​​​​

​​​​​Kun tahdistinhaava on täysin parantunut, noin kuukauden kuluttua toimenpiteestä, voit harrastaa useimpia tavallisia liikuntalajeja. Tärkeintä on löytää itsellesi mieluisia liikuntamuotoja:

  • reipas kävely
  • sauvakävely
  • voimistelu
  • hiihto
  • uinti
  • pyöräily
  • kuntosaliharjoittelu​

Mieti mukava liik​untaharrastus jokaiselle vuodenajalle, jottei liikunta lopu talvi- tai kesäkuukausina. Muista myös päivittäinen hyötyliikunta, esimerkiksi koti- ja pihatyöt.

Liikunnan kuormitusta kannattaa arvioida omien tuntemusten perusteella. Kaikki ta​​hdistustavat sallivat sen, että sydämen syke nousee rasituksessa luonnollisella tavalla.

Hidaslyöntisyyttä korjaava tahdistin – ei
​erityisiä rajoitteita

Jos tahdistin toimii moitteettomasti, voit palata kontrollin jälkeen aktiiviseen elämään ja liikuntaharrastuksiin. Muista, että jo 10 minuutin liikkuminen edistää terveyttä! Suositeltavana tavoitteena on kestävyysliikuntaa vähintään 2,5 tuntia viikossa sekä lisäksi lihaskuntoa ja liikehallintaa ainakin 2 kertaa viikossa. Liikunnan kuormitus on riittävä, kun liikkuessasi hikoilet ja hengästyt, mutta pystyt puhumaan puuskuttamatta (RPE 12-15)​.

Vajaatoimintatahdistin – vajaatoiminnan aste määrittää liikuntaa

Tahdistimen asennuksen taustalla oleva sydämen vajaatoiminnan aste määrittää liikuntaa.

Muualla Kuntoutumistalossa

Lue lisää vajaatoiminnasta ja liikunnasta Kuntoutumistalon Sydämen vajaatoiminta ja liikunta -oppaasta​.

Rytmihäiriötahdistin – kunto- ja vapaa-ajan liikuntaa kohtuullisella kuormituksella

Rytmihäiriötahdistimen (ICD, CRT-D) saaneelle suositellaan kohtuukuormitteista kestävyysliikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua (RPE 11-13). Sykkeen nousua ei erityise​​sti tarvitse varoa, sillä tahdistin osaa erottaa vaaralliset kammioperäiset rytmihäiriöt normaalista, luontaisen nopeasta sykkeestä. Jos olet yksin, vältä aktiviteetteja, joissa äkillinen tajunnanmenetys voi aiheuttaa vaaratilanteen.

Tällaisia lajeja ov​at esimerkiksi:

  • uiminen, sukelta​minen, veneily tai muu vesiurheilu​
  • vuor​​ikiipeily
  • laskuvarjoh​yppy

Edellinen sivuSeuraava sivu

 


​​

 

HUS logoTAYS logoOYS logoKYS logoTYKS logo