Minkälaista liikuntaa ja kuinka paljon?

Sepelvaltimotauti on krooninen sairaus, jonka etenemiseen voit vaikuttaa itse säännöllisellä liikunnalla.

​​​​​​​​​​​Pelkkä arkiliikunta ei ole riittävää. Tee sen lisäksi myös lihaskuntoharjoittelua ja harrasta kestävyysliikuntaa.

​​​​​Sopivia liikuntamuotoja on todella paljon ja voit vähitellen palata myös omien liikuntaharrastuksiesi pariin. Läheisen tai vertaisen läsnäolo voi aluksi olla tärkeää, jos liikkuminen tuntuu pelottavalta.​

Kuormittavuuden arvioiminen (RPE)

Jokainen kokee liikunnasta aiheutuvan kuormituksen eri tavalla riippuen aiemmista liikuntatottumuksista ja perussairauksista. Opettele:

Miten arvioin liikunnan kuormittavuutta​.

Hyöty- ja arkiliikunta

Pyri kohtuullisesti kuormittavaan (RPE 10-16) hyöty- ja arkiliikuntaan vähintään 30 minuuttia joka päivä. Hyvää hyöty- ja arkiliikuntaa on esimerkiksi:

  • pihatyöt
  • siivoaminen
  • portaiden kävely
  • työmatkaliikunta
  • marjastus ja sienestys
  • koiran ulkoilutus.

Kestävyysliikunta

Harrasta kohtuullisesti kuormittavaa (RPE 10-16) kestävyysliikuntaa 20-60 minuuttia päivässä.

Voit harrastaa esimerkiksi​:

  • kävelyä
  • sauvakävelyä
  • pyöräilyä
  • ryhmäliikuntaa
  • uintia​
  • vesikävelyä ja -juoksua.

Lihasvoimaharjoittelu

Tee lihasvoimaharjoittelua kohtuullisella kuormituksella (RPE 10-16)

  • 2-3 kertaa viikossa
  • 8-10 eri liikettä
  • 10-15 toistoa
  • 1-3 sarjaa / liike​.

Lihasvoimaharjoittelua voit toteuttaa kuntosalilla, ohjatussa liikuntaryhmässä ja kotona voimistellen​.

Liikunta nopeuttaa fyysisen toimintakyvyn palautumista myös sydäninfarktin tai kajoavien sydäntoimenpiteiden, kuten sepelvaltimoiden pallolaajennuksen ja ohitusleikkauksen jälkeen.

Äkillisen sydäntapah​​​​tuman, kuten sydäninfarktin jälkeen, liikunta aloitetaan kevyesti, yksilöllisesti sairauden vaatiman toipilasvaiheen mukaan. Alla olevista linkeistä voit lukea lisää.

Päivitetty  11.6.2019 12.47

 

 

HUS logoTAYS logoOYS logoKYS logoTYKS logo