Miten ylläpidän liikkuvuutta?

Liikkuvuusharjoitusten tarkoituksena on ylläpitää ja lisätä selän ja nivelten liikettä ja vaikuttaa hyvään ryhtiin.

​​

Selkärankareumasta johtuvaa selän jäykistymistä pyritään estämään selän ja rintakehän liikkuvuusharjoituksilla. Harjoitusten tarkoituksena on ylläpitää ja lisätä selän ja nivelten liikettä sekä vaikuttaa hyvään ryhtiin.

Selkärangan normaalit liikesuunnat ovat eteen- ja taaksetaivutus, kierrot ja sivutaivutukset. Liikuta ja taivuta selkääsi kaikkiin liikesuuntiin päivittäin. Liikunta ja hengästyminen ylläpitää myös rintakehän liikkuvuutta.

Videoita selän liikkuvuusharjoituksista

Lepoasento ja kiertoharjoitus (jumppapallo)

Selän kiertoharjoitus (keppi)

Sivutaivutus (keppi)

Eteen- ja taaksetaivutus

Selän rentoutus ja pyöristys (jumppapallo)

Ojennus ja taaksetaivutus (jumppapallo)

Rintakehän kiertoliike kyljellä


Edellinen sivuSeuraava sivu

 


Päivitetty  2.4.2019 14.06