Miksi minun kannattaa liikkua?

Liikkuminen ja liikunta ovat keskeisessä roolissa selkärankareuman hoidossa. Liikkumalla monipuolisesti parannat yleiskuntoa ja samalla ehkäiset virheasentojen syntymistä.

Säännöllisellä liikunnalla on useita myönteisiä terveysvaikutuksia muun muassa sydän- ja verenkiertoelimistön, lihasten, luuston, nivelten ja hermoston kannalta. Liikunta vaikuttaa myönteisesti myös mielialaan ja henkiseen vireyteen sekä aineenvaihdunnan kautta painonhallintaan.

Liikuta ja käytä selkää ja muita niveliä päivittäin. Tämä ehkäisee nivelten liikelaajuuden ja lihasten voiman heikkenemistä. Liikkumattomuus voi lyhentää lihaksia, jolloin ne kiristyvät lisäten kipua ja jäykkyyttä.

Liikunnan avulla voit vaikuttaa myös työkykyysi ja elämänlaatuusi. Mieluisa ja arkeen sopiva tapa liikkua tukee kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Liikunnan tavoitteet

Tavoitteena on säilyttää mahdollisimman hyvä selkärangan, rintakehän ja nivelten liikkuvuus. Näihin vaikutat liikkuvuus- ja voimaharjoitteluilla sekä venyttelyillä. Riittävän liikkuvuuden ja lihasvoiman avulla säilytät myös hyvän ryhdin.

Monipuolinen ja säännöllinen liikunta ylläpitää ja parantaa lihasvoimaa sekä yleiskuntoa ja helpottaa kipua. Liikunta osaltaan ehkäisee myös virheasentojen muodostumista.


Edellinen sivuSeuraava sivu



Katso lisää