Liikunta osaksi elämää

Nivelreumasta huolimatta voit liikkua monipuolisesti.

Liikunnalla on hyviä vaikutuksia terveyteen. Se ei vaikuta haitallisesti nivelreuman etenemiseen, vaan saattaa jopa lievittää oireita.

Huomioi kuitenkin liikkuessa ja liikuntatavan valinnassa sairautesi sen hetkinen aktiivisuus ja niveloireet.

Voinko harrastaa liikuntaa tulehdusvaiheessa?

Kun tulehdus on voimakasta tai nivel on erityisen jäykkä ja kipeä, vähennä kyseisen nivelen kovaa rasitusta.

Nivelreumassa voi olla aktiivisia tulehdusvaiheita ja rauhallisia oireettomia vaiheita. Tulehdusvaiheessa vältä oireilevan nivelen voimakasta rasittamista ja odota tulehdusoireiden helpottumista. Jos liikunta pahentaa nivelkipua ja kipu kestää seuraavaan päivään, kevennä kuormitusta tai pidä harjoittelussa pieni tauko.

Niveltulehdusvaiheessa tee päivittäin laajoja, rauhallisia liikkeitä etenkin oireilevilla nivelillä. Näin estät niveliä jäykistymästä ja säilytät raajojen normaalit liikkeet.

Voit käyttää apuna Reumaliiton Nivelheiluttelu -ohjetta (pdf), pidä kuitenkin toistomäärät pieninä.

Entä kun sairaus on oireeton?

Oireettomassa tai vähäoireisessa vaiheessa voit liikkua vapaasti niin kuin haluat ja kohottaa kuntoasi.

Säännöllinen, sopivan kuormittava ja tärähdyksiä sisältävä liikunta edistää myös luuston ja ruston terveyttä.

Aloita liikunta kevyesti pidemmän tauon jälkeen, jotta kehosi tottuu liikkeeseen. Lisää liikunnan rasittavuutta vähitellen.


Oppaan alkuunSeuraava sivu