Kaikille löytyy sopiva liikuntamuoto

Valitse itsellesi mieluinen liikuntalaji, mutta huomioi sairauden aktiivisuus.

Nivelreuma ei estä monipuolista liikunnan harrastamista. Tärkeintä on, että liikunnasta tulee säännöllinen ja mielekäs osa arkielämää.

Sopiva liikuntalaji löytyy kokeilemalla. Opettele kuuntelemaan kehosi tuntemuksia. Hyviä liikuntamuotoja ovat esimerkiksi kävely, vesiliikunta, hiihto, pyöräily, kuntosaliharjoittelu, voimistelu, tanssi ja pilates.

Joihinkin liikuntalajeihin liittyy selvä vammautumisen riski (esimerkiksi jääkiekko ja kamppailulajit). Niitäkin voit harrastaa, kun fyysinen kuntosi on riittävä.

Vältä virhe- ja ylikuormitusta kun harrastat liikuntaa. Näin ehkäiset nivelvaurioita.

Kaikki arki- ja hyötyliikunta on terveydelle hyväksi, esimerkiksi lumityöt, haravointi, marjastus, portaissa kävely ja työmatkaliikunta.

Onko vesiliikunta tehokasta?

Vesiliikunnan vaikutukset ovat samansuuntaiset kuin muullakin liikunnalla. Vedessä liikkuminen voi kuitenkin tuntua helpommalta, koska veden noste- ja paineominaisuudet vähentävät nivelten kuormitusta sekä liikkeeseen liittyvää kipua.

Vedessä liikkeet ovat myös pehmeämpiä ja laajempia, ja sopivat siksi usein myös tulehdusvaiheeseen. Toisaalta veden vastuksella saat tehoa liikkeisiin. Lisää tehoa tuovat myös muun muassa erilaiset vesiliikuntavälineet ja liikkeen nopeuttaminen. Vesiliikuntalajeja ovat esimerkiksi vesijuoksu, vesikävely, vesivoimistelu ja uinti.

Minulla on niveloireita jaloissa, miten pystyn liikkumaan?

Jos sinulla on liikkumista vaikeuttavia niveloireita jaloissa (jalkaterät, nilkat, polvet tai lonkat), suosi liikuntaa, jossa kehon paino ei ole kokonaan jalkojen päällä. Tällaisia lajeja ovat esimerkiksi pyöräily, vesiliikunta tai lihaskuntoharjoittelu kuntosalilaitteilla. Kun oireet helpottavat, voit taas palata jalkoja kuormittavaan liikuntaan.

Myös jalkinevalintaan kannattaa kiinnittää huomiota: kenkien tulee soveltua liikkumiseen eivätkä ne saa puristaa tai hangata. Voit kysyä lisätietoa jalkineiden sekä pohjallisten käytöstä lääkäriltä, jalkaterapeutilta tai fysioterapeutilta.

Minulla on niveloireita käsissä, miten pystyn liikkumaan?

Jos sinulla on rasituksesta pahentuvia niveloireita käsissä (sormet, ranteet, kyynärpäät tai olkapäät), suosi liikuntaa, jossa voit välttää käsien voimakasta käyttöä. Suosi enemmän jalkoja kuormittavaa liikuntaa, kuten kävelyä, juoksua, kuntojumppaa tai tanssia. Kun oireet helpottavat, voit taas palata käsiä kuormittavaan liikuntaan.

Voit myös käyttää rannetukia, tarttumista helpottavia tukia tai muita apuvälineitä ehkäisemään sormien ja ranteen liiallista rasitusta liikunnan aikana.


Edellinen sivuSeuraava sivu