Miten ylläpidän käsieni liikkeitä?

Voit tehdä liikkuvuusharjoitteita päivittäin. Ne ylläpitävät käsien toimintaa. Harjoitteita voi tehdä tuntemusten mukaan myös tulehdusvaiheessa.

​​​​​​​​​​​​

​Tee alla kuvattuja liikkeitä päivittäin ja toista jokaista liikettä 5-10 kertaa. Tee liikkeet rauhalliseen tahtiin.

Harjoitteet videona

​​ ​​

Ranteen koukistus ja ojennus

  • Tue kyynärvarsi pöytää vasten. Ranne jää pöydän reunan ulkopuolelle. Voit tarvittaessa laittaa pehmusteen ranteen alle.
  • Taivuta rannetta alaspäin ja nosta ylöspäin. Tee mahdollisimman suurta liikettä.​

Sormien suoristus

  • Tue käsi pöytää vasten. Venytä sormia suoriksi. Voit auttaa kevyesti liikettä toisella kädellä.

Sormien saksiliike pöytää vasten

  • Pidä sormet suorina. Aukaise sormia erilleen ja lähennä toisiaan vasten. Voit avustaa liikettä kevyesti toisella kädellä.

Ranteen taivuttaminen sivulle

  • Pidä kämmen ja kyynärvarsi pöytää vasten. Liikuta rannetta sivuttaissuunnassa peukalon ja pikkurillin puolelle.

Sormien nyrkistäminen ja ojennus

  • Tue ranne hyvään asentoon. Tuo sormet nyrkkiin ja ojenna suoriksi.

Peukalon kosketus sormenpäihin

  • Tue ranne hyvään asentoon. Kosketa peukalolla vuorotellen sormenpäitä. Huomioi, että peukalon linja pysyy pyöreänä.

Peukalon liikeharjoite

  • Tue ranne hyvään asentoon. Tuo peukaloa kohti pikkusormea ja avaa sitten sivulle mahdollisimman suurella liikkeellä.

Edellinen sivuOpashakuun