Miksi käsiharjoitteita tulisi tehdä?

Tarvitsemme käsiämme monissa arki- ja työaskareissa. Käsien toiminnan ylläpitäminen helpottaa arjen sujumista ja parantaa toimintakykyä.

​​​​​​

Päivittäinen arki- ja työelämä sisältää paljon käsillä tehtäviä asioita. Käsien hyvää toimintaa tarvitaan esimerkiksi monissa keittiöaskareissa, kuten purkkien ja tölkkien aukaisemisessa, vihannesten pilkkomisessa ja tavaroihin tarttumisessa ja kantamisessa.

Käsien nivelten oireet, liikerajoitukset ja voiman puute voivat alentaa toimintakykyä. Harjoittelun avulla nivelten liikkuvuutta ja käsien voimaa voi ylläpitää ja parantaa.

Voinko harjoitella kun nivel on tulehtunut?

Niveltulehduksen oireita ovat esimerkiksi liikearkuus, kosketuskipu, liikejäykkyys ja nivelen kuumotus, punoitus ja turvotus. Oireet voivat olla hankalampia aamuisin tai paikallaan olon jälkeen ja ne helpottuvat yleensä pienen liikkeen avulla.

Myös tulehtunutta niveltä pitää liikutella. Liike säilyttää nivelen normaalit liikeradat ja estää niveliä jäykistävän sidekudoksen muodostumista. Liikeharjoitteet saattavat myös helpottaa kipua. Vältä kuitenkin tulehtuneisiin niveliin kohdistuvaa voimakasta kuormitusta.

Tee käsien liikkuvuusharjoitteita tulehdusvaiheessa oireiden sallimissa rajoissa. Valitse liikkeet, jotka eivät aiheuta tai lisää kipua. Voit käyttää kylmähoitoa ennen harjoittelua ja harjoitusten jälkeen. Vähennä tarvittaessa toistojen määrää tai tee liikkeet useammassa osassa päivän mittaan.

Mitä muuta minun pitäisi huomioida arjessa?

Käsiin kohdistuu päivän aikana monenlaista kuormitusta. Huomioi nivelten hyvä asento kun työskentelet. Näin säästät niveliä.

Hyvä ergonomia, työskentelyn jakaminen ja tauotus ja tarvittaessa arkea helpottavat apuvälineet auttavat välttämään nivelten yli- ja virhekuormitusta. Saat tarvittaessa lisäohjeita terveydenhuollon ammattilaiselta, esimerkiksi toimintaterapeutilta.


Oppaan alkuunSeuraava sivu