Kannattaako jalkoja jumpata?

Jalkaterää ja nilkkaa tukevia lihaksia voidaan harjoittaa ja näin vahvistaa jalkojen toimintaa reumasta huolimatta.

​​​​

​Jalkaterän alueella on paljon pieniä niveliä, joita tukemassa on lukuisia nivelsiteitä ja lihaksia. Jalassa on sisäsivulla ja päkiän alueella kaarirakenteita, joiden tarkoituksena on tukea jalkaa liikkuessa ja kehon painoa kannateltaessa.

Voit harjoittaa jalkaa tukevia lihaksia samalla tavalla kuin muitakin lihaksia. Usein jalka on tuettuna kengissä lähes koko päivän, jolloin lihastyö voi olla vähäistä. Reuman aiheuttamien jalan alueen tulehdusten ja kipujen vuoksi kävely ja jalan nivelten liikuttaminen voi olla haastavaa ja lihakset heikkenevät entisestään. Lihasheikkoudella on vaikutusta muun muassa päkiän leviämiseen ja jalan etuosan virheasentoihin, kuten vaivaisenluihin tai vasaravarpaisiin.

Jalkaterän lihasten harjoittelu kannattaa aloittaa istuen, jolloin koko kehon paino ei ole jalkojen päällä. Vahvista jalkateriesi lihaksia esimerkiksi seuraavilla harjoitteilla:

Isovarpaan nosto

Nosta isovarvas ilmaan. Pidä päkiä ja muut varpaat kiinni lattiassa. Liike aktivoi nilkan keskiosia tukevia lihaksia.



Varpaiden harotus

Harota varpaat erilleen toisistaan. Liike aktivoi jalkaterän lihaksia.



Jalkaterän lyhentäminen

Pyri lyhentämään jalkaterää ja muodostamaan jalkapohjan alle ”kuppi”. Pidä kuitenkin päkiä kiinni lattiassa. Liikkeessä jalan sisäsivu ikään kuin lyhenee. Liike aktivoi jalkaterän aluetta.



Isovarpaan sivuliike

Liu´uta isovarvasta sivulle, irti toisista varpaista. Tämä liike aktivoi jalan sisäsivun lihaksia ja auttaa isovarpaan asennon säilyttämisessä eli ehkäisee vaivaisenluun muodostumista.



Vinkki! Voit tarvittaessa auttaa liikettä kevyesti kädellä. Harjoitteiden tekemistä saattaa helpottaa myös se, että katsot jalkaa harjoitusten aikana.

Aloita harjoittelu muutamilla toistoilla. Voit lisätä toistojen määrää asteittain aina 10 – 20 toistoon asti. Ohjeita yksilöllisiin harjoitteisiin voit saada fysioterapeutilta tai jalkaterapeutilta.


Edellinen sivuSeuraava sivu