Miten voin lieventää oireitani?

Pystyt itse vaikuttamaan atlantoaksiaalisen subluksaation aiheuttamiin oireisiin. Tarkista ja korjaa asentosi säännöllisesti päivän aikana.

​​​​​​​​​​

Huomioi kaikessa toiminnassasi hyvä ryhti ja ergonomia, jotta kaularangan asento pysyy hyvänä. Varmista myös tyynyn ja patjan soveltuvuus juuri sinulle. Sopiva tukikaulus tuo niskalle lisätukea ja helpottaa arjessa.

Hyvä ryhti seisten

Hyvässä ryhdissä kehon osat asettuvat tasapainoisesti päällekkäin. Kiinnitä erityisesti huomiota pään asentoon. Pään tulisi olla suorassa linjassa suhteessa hartioihin. Lantio on keskiasennossa; ei kallistuneena eikä työntyneenä eteen- tai taaksepäin. Polvet ovat suorana mutta niissä säilyy pieni pehmeys. Paino on jakautunut tasaisesti jalkaterille.

Hyvässä ryhdissä pystyasennon ylläpitämiseen tarvitaan mahdollisimman vähän lihastyötä, jolloin keho ei kuormitu liikaa. Voit tarkkailla päivän aikana ryhtiäsi esimerkiksi peilin avulla.

 

Yllä: Hyvä ryhti (vas.), huono ryhti (oik.)

Hyvä ryhti istuen

Hyvässä istuma-asennossa kehon paino on tasaisesti kummankin istuinluun keskellä. Voit testata painopistettäsi laittamalla kätesi molempien pakaroiden alle istuinluiden kohdalle.

Lannerangassa säilyy lievä luontainen notko, kun paino on istuessa tasaisesti istuinluilla. Samalla ylävartalon ryhti ja pään asento korjaantuvat kuin itsestään.

Yllä: Hyvä ryhti (vas.), huono ryhti (oik.)

Ergonomia kotona ja töissä

Ergonomian huomiointi on tärkeää kaikissa päivittäisissä toimissa. Pään pitkäaikaista eteen taivutettua asentoa arkiaskareissa kannattaa välttää.

Vältä etukumaraa työskentelyasentoa esimerkiksi istumalla jakkaralla työtason ääressä.

Kun työskentelet tietokoneella näytön tulisi olla hieman silmien tason alapuolella ja sopivalla etäisyydellä. Hartioiden tulee olla rentoina ja niska suorassa, kyynärvarret vaakatasossa ja jalat tukevasti lattialla tai jalkatuella.

 

Huomioi asentosi

Tue kätesi tuolin käsinojiin kun käytät puhelinta.

 

Voit vähentää pään eteentaivutusta kohottamalla kirjan sopivaan asentoon lukutelineellä.

Voit hyödyntää myös tyynyjä tai kirjoja asentosi tukena.

 

Valitse sopiva patja ja tyyny

Hyvä tyyny ja patja tukevat selkä- ja kaularangan asentoa kun nukut. Tyynyn tulee tukea kaularankaa niin, että kaularanka pysyy suorassa asennossa selkärangan jatkeena.

Hyvä patja on tukeva mutta myötäilee selän kaaria. Kylkimakuulla voit laittaa tyynyn polviesi väliin. Selinmakuulla voit laittaa polvien alle muutaman tyynyn.

Kokeile kylmä- ja lämpöhoitoa

Voit käyttää kylmähoitoa kipualueelle useita kertoja päivässä, 10–20 minuuttia kerralla. Kotikonsteina käyvät pakastevihannespussi, kuivat herneet tai viljan jyvät kylmennettynä pakastimessa, muovipussiin laitettu lumi, kylmägeelipakkaukset, kylmägeeli ja kylmä vesi. Ihon ja kylmäpakkauksen väliin tulee laittaa ohut pyyhe tai kangas, jotta iho ei palellu.​

Lämpöhoidoilla voit rentouttaa jännittyneitä lihaksia. Lämpöä käytetään kipuihin, kun hoidettavalla alueella ei ole tulehdusoireita. Pidä lämpöpakkausta 20–30 minuuttia kerrallaan kipualueella. Voit kokeilla mikrossa lämmitettäviä lämpöpakkauksia tai sähkölämpötyynyä. Voit myös kokeilla lämmintä vesisuihkua tai kylpyä.​

Muualla Terveyskylässä

Tutustu nivelkivun hoitokeinoihin Reumatalon Miten nivelkipua hoidetaan -osiossa.​

Lisätietoa kivunhoidosta löydät myös Kivunhallintatalosta.

​Käytä tarvittaessa tukikaulusta​

Voit käyttää pehmeää tukikaulusta niskan kivun lievittämiseen ja rentouttamaan niskan lihaksia. Pehmeä tukikaulus rajoittaa pään taivutusta jonkin verran. Saat ohjeita tukikauluksen käytöstä terveydenhuollon ammattilaiselta.

 

Yllä: Pehmeä tukikaulus

Kovan tukikauluksen tarkoituksena on estää pään eteentaivutusta ja tukea niskan asentoa. Sitä on hyvä käyttää esimerkiksi automatkoilla. Kovan tukikauluksen sovitukseen tarvitaan lääkärin lähete.

 

Yllä: Yksilöllisesti valmistettu kova tukikaulus.

Yllä: Automatkoilla suositellaan kovan tukikauluksen käyttöä.




Edellinen sivuSeuraava sivu