Pohtikaa yhdessä
- Miten sairaus tai vamma vaikuttaa lapsen tai nuoren koti-, päiväkoti- tai kouluarkeen?
- Minkälaista tukea lapsi tai nuori tarvitsee päiväkodissa tai koulussa?
- Estääkö sairaus tai vamma lasta tai nuorta osallistumasta hänelle tärkeisiin asioihin?
- Missä asioissa lapsi tai nuori tarvitsee apua tai ohjausta ja mikä sujuu hyvin?
- Liittyykö avuntarve esimerkiksi liikkumiseen, kommunikaatioon, leikkimiseen, arjen taitoihin, kaveritaitoihin tai käyttäytymiseen?
- Miten lapsi tai nuori on hyötynyt aiemmasta kuntoutuksesta?
- Tarvitsetteko vanhempana ohjausta esimerkiksi lapsen tai nuoren kuntoutukseen, apuvälineiden käyttöön tai päivittäisiintoimiin liittyen?
- Onko perheenne kokonaistilanteessa jotain asioita, jotka vaikuttavat lapsen tai nuoren kuntoutumiseen?
Miettikää yhdessä tavoitteita
- Mitkä ovat saavutettavissa olevat konkreettiset tavoitteet, joihin kuntoutuksen keinoilla halutaan päästä?
- Minkälaisia taitoja tai asioita toivoisitte lapsen tai nuoren osaavan?
- Millä keinoilla lapsi tai nuori voi itse tai yhdessä läheisten kanssa edistää tavoitteisiin pääsemistä?
Perustelkaa yhdessä
Miten lapsen tai nuoren arki muuttuu, kun tavoitteet saavutetaan?
Ottakaa vastaanotolle mukaan
- Terapeuttien palautteet toteutuneista terapioista.
- Päiväkodin tai koulun palautteet sekä mahdollisesti saamanne kyselykaavakkeet.
- Päätökset, joita viimeksi tehdyistä suosituksista on saatu.
Pohtikaa yhdessä
- Mikä sairaudessa tai vammassa aiheuttaa arjessa tai työssä haittaa ja rajoitteita tai vaikeuttaa osallistumista läheisellesi tärkeisiin asioihin?
- Missä asioissa läheisesi tarvitsee apua ja mikä sujuu hyvin?
- Liittyykö avuntarve esimerkiksi liikkumiseen, kommunikaatioon, ymmärtämiseen tai käyttäytymiseen?
- Miten läheisesi on hyötynyt aiemmasta kuntoutuksesta?
- Hyödytkö läheisenä terapeutin ohjauksesta esimerkiksi vuorovaikutukseen, apuvälineiden käyttöön tai päivittäistoimissa avustamiseen liittyen?
Miettikää yhdessä tavoitteita
- Mitkä ovat saavutettavissa olevat konkreettiset tavoitteet, joihin kuntoutuksen keinoilla halutaan päästä?
- Millä keinoilla läheisesi voi itse edistää tavoitteisiin pääsemistä?
Perustelkaa yhdessä
- Miksi kuntoutusta olisi hyvä toteuttaa muualla kuin terapeutin vastaanotolla?
- Miten läheisesi arki muuttuu, kun tavoitteet saavutetaan?
Ottakaa vastaanotolle mukaan
- Terapeuttien palautteet toteutuneista terapioista.
- Päätökset, joita läheisesi on saanut viimeksi tehdyistä suosituksista.