Kun valmistaudut vastaanottokäyntiin ennalta, sinun on helpompi osallistua kuntoutussuunnitelman laatimiseen yhdessä lääkärin tai moniammatillisen työryhmä kanssa.
Kun olet itse kuntoutujana | Pohdi- Mikä sairaudessa tai vammassa aiheuttaa arjessasi tai työssäsi haittaa ja rajoitteita tai vaikeuttaa osallistumistasi sinulle tärkeisiin asioihin?
- Missä asioissa tarvitset apua tai ohjausta ja mikä sujuu hyvin?
- Liittyykö avuntarve esimerkiksi liikkumiseen, kommunikaatioon, ymmärtämiseen tai käyttäytymiseen?
- Miten olet hyötynyt aiemmasta kuntoutuksesta?
- Hyötyykö läheisesi terapeutin ohjauksesta esimerkiksi vuorovaikutukseen, apuvälineiden käyttöön tai päivittäistoimissa avustamiseen liittyen?
Mieti tavoitteitasi- Mitkä ovat konkreettiset tavoitteet, joihin kuntoutuksen keinoilla haluat päästä?
- Millä keinoilla itse voit edistää kuntoutumisen tavoitteisiin pääsemistä?
Perustele- Miksi kuntoutusta olisi hyvä toteuttaa muualla kuin terapeutin vastaanotolla?
- Miten arkesi muuttuu, kun saavutat tavoitteesi?
Ota vastaanotolle mukaan- Terapeuttien palautteet toteutuneista terapioista.
- Päätökset, joita olet saanut viimeksi tehdyistä suosituksista.
|
Kun kuntoutujana on lapsi tai nuori | Pohtikaa yhdessä- Miten sairaus tai vamma vaikuttaa lapsen tai nuoren koti-, päiväkoti- tai kouluarkeen?
- Minkälaista tukea lapsi tai nuori tarvitsee päiväkodissa tai koulussa?
- Estääkö sairaus tai vamma lasta tai nuorta osallistumasta hänelle tärkeisiin asioihin?
- Missä asioissa lapsi tai nuori tarvitsee apua tai ohjausta ja mikä sujuu hyvin?
- Liittyykö avuntarve esimerkiksi liikkumiseen, kommunikaatioon, leikkimiseen, arjen taitoihin, kaveritaitoihin tai käyttäytymiseen?
- Miten lapsi tai nuori on hyötynyt aiemmasta kuntoutuksesta?
- Tarvitsetteko vanhempana ohjausta esimerkiksi lapsen tai nuoren kuntoutukseen, apuvälineiden käyttöön tai päivittäisiintoimiin liittyen?
- Onko perheenne kokonaistilanteessa jotain asioita, jotka vaikuttavat lapsen tai nuoren kuntoutumiseen?
Miettikää yhdessä tavoitteita- Mitkä ovat saavutettavissa olevat konkreettiset tavoitteet, joihin kuntoutuksen keinoilla halutaan päästä?
- Minkälaisia taitoja tai asioita toivoisitte lapsen tai nuoren osaavan?
- Millä keinoilla lapsi tai nuori voi itse tai yhdessä läheisten kanssa edistää tavoitteisiin pääsemistä?
Perustelkaa yhdessäMiten lapsen tai nuoren arki muuttuu, kun tavoitteet saavutetaan? Ottakaa vastaanotolle mukaan- Terapeuttien palautteet toteutuneista terapioista.
- Päiväkodin tai koulun palautteet sekä mahdollisesti saamanne kyselykaavakkeet.
- Päätökset, joita viimeksi tehdyistä suosituksista on saatu.
|
Kun kuntoutujana on läheinen | Pohtikaa yhdessä- Mikä sairaudessa tai vammassa aiheuttaa arjessa tai työssä haittaa ja rajoitteita tai vaikeuttaa osallistumista läheisellesi tärkeisiin asioihin?
- Missä asioissa läheisesi tarvitsee apua ja mikä sujuu hyvin?
- Liittyykö avuntarve esimerkiksi liikkumiseen, kommunikaatioon, ymmärtämiseen tai käyttäytymiseen?
- Miten läheisesi on hyötynyt aiemmasta kuntoutuksesta?
- Hyödytkö läheisenä terapeutin ohjauksesta esimerkiksi vuorovaikutukseen, apuvälineiden käyttöön tai päivittäistoimissa avustamiseen liittyen?
Miettikää yhdessä tavoitteita- Mitkä ovat saavutettavissa olevat konkreettiset tavoitteet, joihin kuntoutuksen keinoilla halutaan päästä?
- Millä keinoilla läheisesi voi itse edistää tavoitteisiin pääsemistä?
Perustelkaa yhdessä- Miksi kuntoutusta olisi hyvä toteuttaa muualla kuin terapeutin vastaanotolla?
- Miten läheisesi arki muuttuu, kun tavoitteet saavutetaan?
Ottakaa vastaanotolle mukaan- Terapeuttien palautteet toteutuneista terapioista.
- Päätökset, joita läheisesi on saanut viimeksi tehdyistä suosituksista.
|