Testaa motivaatiotasi

Vastaa alla oleviin väittämiin ja arvioi omaa motivaatiotasi. Motivaatiota tarvitaan esimerkiksi kuntoutumisessa.

​​​​​​
​kuva/video ​Kysymys​Vastaus1​Vastaus2​Oikea vastaus
1 tai 2
​Vastaus1 seliteVastaus2
selite
​Neutraali selite (x)
Motivaatiota joko on tai​​ ei ole, eikä siihen voi vaikuttaa.​
Kyllä​Ei​Tarua. Nykyään ymmärretään, että motivaatio ei ole kyllä-ei-kysymys vaan motivaatiota voi olla enemmän tai vähemmän ja sen määrä voi vaihdella tilanteen mukaan. Voit vahvistaa motivaatiota itse tai saada siihen apua ammattilaiselta tai vaikka ystävältä.Totta. Nykyään ymmärretään, että motivaatio ei ole mustavalkoinen asia, jota joko on tai ei ole. Motivaatiota voi olla enemmän tai vähemmän ja sen määrä voi vaihdella tilanteen mukaan. Muutostahtoa voi vahvistaa yksin tai yhdessä muiden kanssa.​​​x
​​Haaveilen muutoksesta elämässäni.​Kyllä​Ei​​Olet tullut oikeaan paikkaan! Mikä olisi tärkein asia, jonka haluaisit muuttuvan? Tavoitteeseen pääsemiseksi kannattaa tehdä suunnitelma, joka etenee pienin askelin kohti unelmatilannetta. Näin matkasi kohti muutosta voi alkaa.​Mukavaa, että elämäsi tuntuu hyvältä juuri tällaisena. Joskus pienten muutosten tekeminen omaan arkeen voi piristää ja parantaa omaa oloa entisestään.​x
​​​Itselleni sopivan tavoitteen keksiminen on helppoa!​Kyllä​Ei​​Hienoa! Olet pohdiskellut mitä haluat ja voit tavoitella muutosta. Mikä olisi ensimmäinen askel?​Tavoitteen keksiminen voi tuntua vaikealta, vaikka toivoo asioiden muuttuvan. Pohdi, mitä olet aiemmin tykännyt tehdä ja mistä olet nauttinut? Missä olet hyvä? Mikä auttaa sinua jaksamaan? Mitä uutta haluaisit kokeilla?
Lue lisää:
Miten asetat motivaatiota tukevan tavoitteen?​
​x
​​​Olen liian väsynyt ja huonossa kunnossa voidakseni kuntoutua.​KylläEi​​Kuntoutumisessa voidaan edetä rauhallisesti ja tavoite voi olla aluksi hyvin pieni. Olisiko arjessasi jokin asia, jonka voisit tehdä eri tavalla ja joka ei tuntuisi liian isolta? Pyydä tarvittaessa apua läheiseltäsi tai ammattilaiselta.Hyvä, jos sinulla on tarmoa ja kiinnostusta lähteä tavoittelemaan parempaa vointia! Muista, että myös riittävä lepo on tärkeää ja että esimerkiksi itselle sopiva tapa rentoutua voi olla osa kuntoutumissuunnitelmaa.​x
​​​​Tavoitteeni on niin suuri, että sitä on vaikea saavuttaa.​Kyllä​Ei​​Suureltakin tuntuvaa tavoitetta kohti voi lähteä pienin askelin. Jos haaveilet matkustavasi Intiaan, suunnittelun voi aloittaa tutkimalla matkaoppaita. Voit tuoda myös Intian kotiin esimerkiksi opettelemalla kokkaamaan intialaista ruokaa tai tekemällä päivittäin pienen joogaharjoituksen.Tärkeintä on, että tavoite on sellainen, joka inspiroi juuri sinua. Pieni päivittäinen muutos rutiineihin voi vahvistaa onnistumisen tunnetta ja aloittaa hyvien muutosten kierteen. Kuntoutumisessa säännöllisyys ja pitkäjänteisyys ovat välttämättömiä.​x
​​Alan innostua, miten pääsen alkuun?​Kyllä​EiMahtavaa! Täältä Kuntoutumistalosta löydät erilaisia ohjeita ja neuvoja omatoimiseen harjoitteluun. Voit aloittaa vaikka piirtämällä paperille oman miellekartan sinulle tärkeistä asioista ja niihin toivomistasi muutoksista. Vinkkejä saat myös:​​ ​Pikaopas hyvin​vointiin​​Kuntoutumista voi tavoitella myös yhdessä ystävän kanssa. Onko sinulla tuttua, joka on energinen ja joka saattaisi vetää sinutkin mukaan uuteen kokeiluun? Sopisiko sinulle oman elämäntarinan kirjoittaminen, maalaaminen tai voisiko vaikka vanhojen valok​uvien katsominen virittää uusia ajatuksia?​x​

Jos tarvitset lisää puhtia motivaation virittämiseen, lue seuraavalta sivulta lisää keinoja vahvistaa muutoshalua.​

Edellinen sivu Seuraava sivu

testi; tahto; motivaatio

Päivitetty  13.2.2020