Mihin asioihin koet tarvitsevasi tukea?

Jokaisen omaan käsitykseen elämästä ja arjesta vaikuttavat henkilökohtaiset kokemukset, ihmissuhteet, kulttuuri, uskonto, ympäristö ja persoona. Oman elämän pohdinta ja arviointi sekä oivallukset ovat siis hyvin yksilöllisiä ja henkilökohtaisia.

Pohdi aluksi hieman omaa tämänhetkistä elämäntilannettasi ja arvioi oman elämäsi sisältöä.

Sinun kannattaa laatia omaan elämäntilanteeseesi sopivat tavoitteet. Erota kuitenkin omia tavoitteita pohtiessasi toisistaan tavoite ja odotus. On eri asia odottaa jotain tapahtuvaksi kuin asettaa itselle tavoite. Pohdi tavoitteita omasta subjektiivisesta näkökulmastasi eli aseta tavoitteet oman elämänhallintasi edistämiseksi, ei kumppanin, ystävän tai muiden ihmisten.

Tavoite on jotain, johon voit itse pyrkiä ja jonka eteen voit asioita tehdä. Tavoitteen tulee olla sinulle merkityksellinen ja myönteinen. Tavoitteita tai tavoitetta kohden kannattaa edetä pikkuhiljaa. Isommat tavoitteet kannattaa pilkkoa osatavoitteiksi.

Harjoituksia

Oma arvio ja pohdinta nykytilanteesta

  • Arvioi ja pohdi, mikä elämässäsi on positiivista ja hyvää, mihin asioihin kaipaisit muutoksia.
  • Missä asioissa tai tilanteissa koet stressaantuvasi ja mitkä ovat keinosi selviytyä stressaavista tilanteista?

Voit kirjoittaa ajatuksiasi paperille tai koneelle Word-pohjalle.

Voimavaraympyrä

Täytä voimavaraympyrän osa-alueet kirjoittamalla niihin, miten paljon aikaa käytät esimerkiksi harrastuksiin ja vapaa-aikaan ja mitä silloin teet. Voit joko tulostaa ympyrän ja täyttää osiot tai vaihtoehtoisesti kirjoittaa osioiden sisällöt paperille. Voit ladata pdf-version tästä: Voimavaraympyrä

Omien henkilökohtaisten tavoitteiden
asettaminen

  • Laadi itsellesi 1–5 konkreettista tavoitetta.
  • Pohdi tavoitteita positiivisuuden ja mielekkyyden näkökulmista.
  • Pohdi tavoitteita myös arkeesi sopiviksi.

Edellinen sivuSeuraava sivu

 


Katso lisää