Miten saan arjen sujumaan?

Muutoksia kannattaa tehdä vähitellen ja ottaa yksi arkea helpottava keino kerrallaan käyttöön.

Seuraavat keinot voivat helpottaa arkeasi.

Arvioi mihin pystyt

  • Tunnista omat rajoituksesi ja huomioi terveydentilan vaikutus esimerkiksi jaksamiseen.
  • Vältä tehtäviä, joissa on loukkaantumisriski.

Suunnittele huolella

  • Laita asiat tärkeysjärjestykseen.
  • Mieti etukäteen, missä järjestyksessä toteutat tehtävän eri vaiheet.
  • Suunnittele asiat niin, että voit keskittyä yhteen asiaan kerrallaan.
  • Pidä mielessä, mitä haluat saada tehtyä.
  • Valitse tehtävää varten rauhallinen tila ja ajankohta.

Vinkkejä:

Mieti mitä asioita on hoidettava. Tee suunnitelma, johon kirjaat tarvittavat tehtävät ja niihin kuluvan ajan.

Sulje häiritsevät äänet, kuten tv tai radio, pois taustalta ja varaa tekemiseen riittävästi aikaa.

Erityistä keskittymistä vaativat tehtävät on hyvä tehdä kiireettömänä ajankohtana.

Huolehdi järjestyksestä

  • Ylläpidä yleistä siisteyttä ja pidä tavarat omilla paikoillaan.
  • Siirrä sivuun esineet, joihin voit helposti kompastua tai törmätä.
  • Sijoita käyttötavarat niin, että ne ovat helposti saatavilla ja ne on helppo ottaa käyttöön.
  • Valitse eri tehtäville tarkoituksenmukainen työtila, -taso ja -välineet.

Etene pienin askelin

  • Tee asioita jaksamisesi mukaan vähän kerrallaan ja tarpeen mukaan tauottaen.
  • Tee ensin välttämättömät tehtävät ja keskity yhteen asiaan kerrallaan.
  • Pidä yllä tuttuja rutiineja ja luo tarpeen mukaan uusia.
  • Hyödynnä kalenteria, muistilistoja ja puhelimen muistutustoimintoja.
  • Toimi hätiköimättä ja harkiten erityisesti haasteellisissa tilanteissa.

Vinkkejä:

Jos sinun on vaikea aloittaa tehtävien tekemistä, laita puhelin etukäteen hälyttämään tehtävän aloittamisen merkiksi.

Pysähdy pulmatilanteessa miettimään vaihtoehtoja ongelman ratkaisemiseksi. Kirjoita vaihtoehdot tarvittaessa ylös ja vertaile niitä.

Jos joku tavara on hukassa, mieti rauhassa, missä sitä yleensä säilytät ja etsi järjestelmällisesti.

Käytä tarvittaessa huomiota herättäviä muistilappuja paikoissa, joissa turvallisuuden varmistaminen on keskeistä, kuten "muista katkaista virta".

Kysy tarvittaessa neuvoa tai pyydä apua toiselta henkilöltä.

 

Päivitetty  27.7.2020