Elintavat kuntoon ennen leikkausta

Leikkauksesta toipumista voidaan nopeuttaa ja kotiutumista helpottaa terveellisillä elintavoilla ja hyvällä valmistautumisella.

​​​​

Alkoholi, tupakka, liikkumattomuus ja epäterveellinen ruoka lisäävät komplikaatioiden riskiä.

kuva/video KysymysVastaus1Vastaus2Oikea vastaus1 tai 2Vastaus1 selite Vastaus2seliteNeutraali selite (x)
Tupakoitko?KylläEn

Tupakoinnin lopettaminen parantaa hoidon tuloksia ja vähentää leikkauskomplikaatioita 30-40 %.

Parhaan hyödyn saamiseksi tupakointi olisi hyvä lopettaa noin kaksi kuukautta ennen leik​kausta.

Mikäli leikkaukseen ei ole niin pitkä aika, ei hätää, lyhytkin aika tupakoimatta vähentää riskejä.

Lue lisää:

Hienoa!

​​Tupakoimattomuus on erityisen tärkeää ja hyödyllistä silloin, kun olet menossa leikkaukseen, sillä tupakointi hidastaa paranemista.

x
Käytätkö alkoholia?KylläEn

Leikkausta edeltävänä päivänä ei kannata juoda alkoholia.

Alkoholin käyttöä on muutenkin syytä välttää ennen leikkausta, koska se lisää riskiä sydämen rytmihäiriöille ja nostaa verenpainetta.

Osa runsaan alkoholin käytön aiheuttamista muutoksista voi korjaantua kokonaan tai osittain, jos olet käyttämättä alkoholia 1-2 kuukautta.

Keskustele alkoholin käytöstäsi hoitohenkilökunnan kanssa hyvissä ajoin ennen leikkausta.

Lue lisää:

Hienoa!

Leikkausta edeltävänä päivänä ei kannata juoda alkoholia.

Alkoholin käyttöä on muutenkin syytä välttää ennen leikkausta, koska se lisää riskiä sydämen rytmihäiriöille ja nostaa verenpainetta.

x
Onko painosi laskenut tahattomasti?KylläEi

Tahattoman painon laskun syy kannattaa selvittää. Se on usein merkki ravitsemuksen riittämättömyydestä.

Painon putoamisen ehkäiseminen onkin tärkeä osa leikkaukseen valmistautumista.

Erityisesti 10-14 päivää ennen leikkausta on tärkeää saada tarpeeksi energiaa, jotta elimistö toipuu leikkauksesta mahdollisimman hyvin ja leikkauksen komplikaatioriskit vähenevät.

Painon putoamisesta kannattaa kertoa lääkärille ja kysyä mahdollisuudesta päästä ravitsemusterapeutin vastaanotolle ennen leikkausta.

Lue lisää:

Hyvä.

Äkillisen painon putoamisen ehkäiseminen juuri ennen leikkausta on osa leikkaukseen valmistautumista. Jos painosi pysyy tasaisena, on energian saantisi todennäköisesti riittävää.

Erityisesti 10-14 päivää ennen leikkausta on tärkeää saada tarpeeksi energiaa ja proteiinia, jotta elimistö toipuu leikkauksesta mahdollisimman hyvin ja leikkauksen komplikaatioriskit vähenevät.

Lue lisää:

x
Liikutko sään​nöllisesti?KylläEn

Hienoa!

Liikuntaa kannattaa jatkaa mahdollisimman normaalisti ennen leikkausta. Kaikki liikkuminen ja arjen aktiivisuus on hyödyllistä.

Hyvä yleiskunto edesauttaa leikkauksesta toipumista.


Lue lisää:

Kaikki liikkuminen ja arjen aktiivisuus on hyödyllistä. Pyri liikuskelemaan päivittäin kevyesti mahdollisimman usein ja tauota paikallaan oloa aina kun voit.

Voit myös jatkaa itsellesi tuttua liikuntaa mahdollisimman normaalisti ennen leikkausta, jos se tuntuu hyvältä.

Voit pyytää ohjausta leikkausta edeltävän liikunnan aloittamiseen ja toteuttamiseen esimerkiksi fysioterapeutilta.

Hyvä yleiskunto edesauttaa leikkauksesta toipumista.

Lue lisää:

x
Käytätkö säännöllisesti luontaistuotteita?KylläEn

Luontaistuotteet tulisi tauottaa ennen leikkausta, koska yhteisvaikutuksia lääkkeiden kanssa ei ole tutkittu.

Erityisesti Omega-3 ja vastaavat kalaöljyvalmisteet on syytä tauottaa 2-3 kuukautta ennen leikkausta. Valmisteet voivat vaikuttaa veren hyytymiseen ja lisätä verenvuotoriskiä.

Kysy tarvittaessa lisää lääkäriltäsi.

Mikäli ajattelit aloittaa tai kokeilla jotain tiettyä luontaistuotetta, niiden käytöstä kannattaa keskustella lääkärin kanssa.

Ennen leikkausta ei kannata aloittaa mitään uutta luontaistuotetta.

x
Käytätkö vitamiinilisiä?KylläEn

Monivitamiini ja D-vitamiinilisät voivat olla käytössä ennen leikkausta.

Lisäksi kalsiumlisää voi käyttää, jos kalsiumin saanti ruokavaliosta on niukkaa eli et käytä maitotuotteita tai kalsiumtäydennettyjä soija- tai kauratuotteita.

Muille vitamiinilisille on harvoin tarvetta.

Keskustele vitamiinien käytöstä lääkärisi kanssa.

Vitamiinilisät eivät ole välttämättömiä.

Jos ruokavaliosi ei kuitenkaan ole monipuolinen, voi monivitamiini-, D-vitamiini- sekä kalsiumlisistä olla hyötyä.

Keskustele vitamiinien käytöstä lääkärisi kanssa.

x
Onko sinulla ylipainoa?KylläEi

Painonhallinta edistää terveyttä ja voi ehkäistä leikkaukseen liittyviä riskejä. Se edistää myös leikkauksesta toipumista.

Joissakin tilanteissa painon pudottaminen on välttämätöntä ennen leikkausta. Nopea painon pudottaminen ennen leikkausta ei kuitenkaan ole suositeltavaa.

Painonhallintaan voi vaikuttaa monipuolisella ruokavaliolla, annoskokojen kohtuullistamisella, säännöllisellä ateriarytmillä sekä hyvillä liikuntatottumuksilla.

Keskustele lääkärisi kanssa painonpudottamisen tarpeesta ja kysy mahdollisuudesta päästä ravitsemusterapeutin vastaanotolle keskustelemaan painonhallintaan liittyvistä asioista.

Lue lisää:

Hienoa!

Huolehdi riittävästä ja monipuolisesta ravitsemuksesta ennen leikkausta. Se edistää leikkauksesta toipumista ja leikkaushaavan paranemista.

Lue lisää:

x
Nukutko riittävästi?KylläEn

Hienoa!

Yleensä riittävä yöunen määrä on 6 - 9 tuntia.

Riittävä uni

  • ylläpitää ja vahvistaa elimistön vastustuskykyä ja edistää rasituksesta palautumista.
  • ehkäisee sairauksia ja tulehduksia elimistössä.
  • lisää voimavaroja leikkauksesta kuntoutumiseen.
  • kohentaa mielialaa ja vireystilaa, jolloin jaksat huolehtia kunnostasi paremmin.

Lue lisää:

Yleensä riittävä yöunen määrä on 6 - 9 tuntia. Unen puute tai liian pitkät unet voivat heikentää terveyttä ja lisätä tulehdustilaa elimistössä.

Valvominen nostaa elimistön stressihormonitasoa, alentaa ärsyyntymiskynnystä ja kasvattaa riskiä lihomiseen.

Kokeile mennä nukkumaan puoli tuntia tai tuntia normaalia aiemmin kahden viikon ajan, oletko virkeämpi päiväsaikaan?

Lue lisää:

x

Lue lisää:


elintavat; kuntoutuminen; kuntoutus; pre operatiivinen hoito; leikkaukseen valmistautuminen; operaatio; toimenpide; leikkaus

Päivitetty  17.12.2020