Opas synnytyksestä kuntoutumiseen

​​​​Raskauden aikana hormonitoiminnan muutokset vaikuttavat kehon rakenteisiin. Vatsan kasvaessa kehon painopiste muuttuu ja se vaikuttaa asentoon ja liikkumiseen. Myös synnytyksen jälkeen kehossa tapahtuu muutoksia.

​Tässä oppaassa saat itsehoito-ohjeita synnytyksen jälkeiseen lantionpohjan lihasten, ryhdin ja vatsalihasten kuntoutukseen.

Huomioithan, että tämä opas on yleisopas vastasynnyttäneille. Noudata aina ensisijaisesti yksilöllisesti saamiasi ohjeita hoitoosi ja kuntoutumiseesi liittyen. Pyydä tarvittaessa terveydenhuollon ammattilaisen ohjausta, jos olet epävarma mitkä ohjeet soveltuvat juuri sinulle.

pic Mitä voin tehdä heti synnytyksen jälkeen?​

Voit edistää kuntoutumistasi nousemalla makuulta kyljen kautta ja aloittamalla kevyet lantionpohjan lihasten tunnistamisharjoitukset.

pic Miksi lantionpohjan lihaksia kannattaa vahvistaa?

Lantionpohjan lihasten harjoittelu edistää synnytyksestä palautumista.

pic Miten voin ylläpitää hyvää ryhtiä?

Hyvä keskivartalon hallinta tukee ryhtiä.​

pic Miten vatsalihakset palautuvat raskauden jälkeen?​

Vatsalihasten ja jännesauman palautuminen tapahtuu vähitellen muutamien kuukausien aikana.


Lue lisää synnytyksestä toipumiseen liittyvistä asioista ​​Naistalon Synnytyksestä toipuminen -osiosta​.

​ ​
Päivitetty  27.9.2018 20.23

 
HUS logoTAYS logoOYS logoKYS logoTYKS logo