Riittävällä levolla voit pienentää kaatumisvaaraa

Riittävä lepo ja hyvä unen laatu ovat tärkeitä hyvinvoinnillesi. Unettomuus tai huonosti nukkuminen voivat lisätä kaatumisalttiutta.

Unettomuus tai huonosti nukkuminen voivat lisätä esimerkiksi

  • päiväväsymystä
  • tarkkaavaisuuden ja muistin häiriöitä
  • mielialan, toimintakyvyn, reaktionopeuden ja elämänlaadun heikkenemistä
  • yöllistä levottomuutta ja liikkumista
  • unilääkkeiden käyttöä.

Nämä puolestaan altistavat kaatumisille, joten unettomuutta kannattaa hoitaa.

Useimmille riittävä määrä unta on seitsemästä kahdeksaan tuntia. Alle seitsemän ja yli kymmenen tunnin yöunilla voi olla kaatumisille altistava vaikutus.

Lue lisää vireystilasta ja väsymyksestä:

Pieni lepohetki parantaa virettäsi

Rentoutuminen on fyysinen ja psyykkinen tapahtuma, jonka aikana mieli rauhoittuu ja elimistön eri toiminnot tasaantuvat ja rauhoittuvat. Lyhyet päivätorkut tai pieni lepohetki parantavat vireyttäsi ja toimintakykyä.

Lue lisää rentoutumisesta:

Voivatko unilääkkeet vaikuttaa kaatumisvaaraan?

Kyllä voivat. Kaikki nukahtamis- ja unilääkkeet vaikuttavat vireyteen ja reaktiokykyyn ja sitä kautta kaatumisvaaraan.

Lue lisää lääkkeiden vaikutuksesta kaatumisvaaraan:

kuntoutus; kaatuminen; kuntoutuminen; nukkua; rentoutuminen; kaatumisriski; kaatumisvaara; unilääke; palautuminen; uni

Kyllä

Päivitetty  22.4.2022