Oman toiminnan vaikutus kaatumisvaaraan

Omalla toiminnallasi voit vaikuttaa liikkumisen turvallisuuteen. Hätäily, hosuminen sekä harkitsemattomuus voivat altistaa kaatumisille ja vammoille.

​Mitä voin itse tehdä?

Haitarin otsikkotaso3
Tunnista voimavarasi ja toimi sen mukaisesti
  • Harkitse ensin ja tee sitten. Hätäillessä kompastuu helposti tai ottaa turhia riskejä, kuten huterille keittiöjakkaroille kiipeäminen.
  • Kiirehtiminen lisää kaatumisvaaraa – varaa riittävästi aikaa esimerkiksi bussille menoon.
  • Väsyneenä keskittymis- ja huomiointikyky on heikompi - tiedosta tämä toimiessasi erityisesti tasapainoa vaativissa askareissa.
Liiku liukkailla harkiten
  • Jos ulkona on liukas keli, mieti voitko siirtää menoasi johonkin toiseen päivään.
  • Jos joudut lähtemään ulos liukkaalla kelillä, niin käytä kitka- tai nastakenkiä tai liukuesteitä kengissä ja tarvittaessa liikkumisen apuvälinettä. Pyydä tarvittaessa saattaja mukaan. Valitse kulkureitit, jotka hoidetaan ja hiekoitetaan hyvin. Voit myös tilata taksin oven eteen.
Toimi harkiten eri tilanteissa
  • Vuoteesta noustessa on hyvä istua hetki ennen seisomaan nousua.
  • Kytke valo aina ennen portaissa kulkemista.
  • Ulos mennessä anna silmien tottua kirkkauteen ennen liikkeelle lähtöä. Aurinkolasit estävät häikäistymistä.
Hae apua liikkumisen epävarmuuteen

Jos kaatuminen huolestuttaa, voit

  • pyytää seuraa ulkona liikkumiseen esimerkiksi järjestöjen vapaaehtoistoiminnan kautta.
  • kokeilla apuvälinettä turvaamaan liikkumista, esimerkiksi jo kävelysauvat voivat auttaa tasapainon säilyttämisessä.
  • hakea ohjausta esimerkiksi fysioterapeutilta tasapainon ja liikkumisen harjoitteluun.

Lue lisää hyvästä tasapainosta ja liikunnasta kaatumisten ehkäisyssä:

Lue lisää hyödyllistä tietoa tapaturmien ehkäisemiseksi Kotitapaturman tarkistuslistasta tapaturmien ehkäisemiseksi.

kuntoutuminen; liikkuminen; tapaturma; kuntoutus; kaatuminen; kaatumisvaara; kaatumisriski; voimavara; liukkaus; epävarmuus; kompastuminen; tasapaino

Kyllä

Päivitetty  22.4.2022