Miten voin edistää hengityksen sujuvuutta?

​​​​​​​​​​​​​On tärkeää tulla tietoiseksi kehon tuntemusten, ajatusten ja tunteiden vaikutuksesta hengitykseen. Näin löydät itsellesi sopivat keinot kohti tasapainoisempaa hengitystä.

Keho ja mieli vaikuttavat hengitykseen. Hengitys puolestaan vaikuttaa kehoon ja mieleen. Siksi harjoittelu on kokonaisvaltaista. Se voi sisältää esimerkiksi liikkeitä, lepoa, liikkeen ja levon aikaista tuntemusten havainnointia ja rentoutumistaitoja edistäviä harjoituksia.

Harjoittelussa keskeistä on kokemuksellisuus, eli että se perustuu kokemukseen, ei suorittamiseen. Mitään ei tarvitse osata ennakkoon. Voit kokeilla erilaisia keinoja, jotta löydät niistä itsellesi sopivimmat.

Kuuntele harjoitellessasi omia ajatuksiasi, tunteitasi ja kehosi reaktioita. Etene rauhallisesti, kun harjoitukseen sisältyy liikettä. Kuuntele ja kunnioita oman kehosi rajoja.​


pic Keinoja hengityksen sujuvuuden edistämiseksi

Hengityksen sujuvuutee​n voi vaikuttaa kehon ja mielen kautta.​


Päivitetty  25.2.2019 17.09

 
HUS logoTAYS logoOYS logoKYS logoTYKS logo