Apua lantionpohjan lihasten harjoittelusta

Naisen kannattaa koko elämänsä ajan vahvistaa lantionpohjan lihaksiaan. Niiden säännöllinen harjoittelu auttaa kaikkiin virtsankarkailun muotoihin.

Lantionpohjan lihasten voiman ja hallinnan harjoittelulla on positiivinen vaikutus elämänlaatuun. Hyväkuntoiset lantionpohjan lihakset tukevat lantion elimiä ja lanneselkää, sekä huolehtivat virtsan- ja ulosteenpidätyskyvystä. Lantionpohjan lihaksilla on myös merkittävä rooli seksuaalisen mielihyvän kokemisessa.

Lantionpohjan lihakset sijaitsevat katseilta piilossa, lantion sisällä. Lantionpohjan lihasten voima ja hallinta saattavat heikentyä raskauden, synnytyksen, fyysisesti raskaan työn, harrastuksen, kroonisen yskän, tupakoinnin, ummetuksen, ylipainon ja vaihdevuosien myötä.

Hyväkuntoiset lantionpohjan lihakset ovat voimakkaat ja niiden rentouttaminen onnistuu tarvittaessa. Ne toimivat yhteistyössä muiden lihasten kanssa ja aktivoituvat ennen pinnallisia lihaksia, esimerkiksi vatsalihaksia, ponnistustilanteissa. Hyvän ryhdin hallinta ja yleiskunnosta huolehtiminen ovat tärkeitä lantiopohjan kuntouttamista tukevia seikkoja.

Lantionpohjan lihasten harjoituksia

Video: Lantionpohjan lihasten tunnistaminen

Video: Edistyneemmät harjoitukset

Video: Opi supistamaan lihakset ennakoivasti

Video: Säännöllinen harjoittelu

Jos omatoiminen harjoittelu on sinulle vaikeaa tai et edisty siinä kahden kuukauden aikana lainkaan, sinun kannattaa hakeutua lääkärin lähetteellä fysioterapiaan. Lue lisää lantionpohjan fysioterapiasta Tietoa-osiosta.


Edellinen sivuSeuraava sivu

 


Päivitetty 21.9.2017 11:24

Katso lisää