Kuntoutumistalo sosiaalisessa mediassa
 

Kasvojen harjoittelu

Kasvojen ihon muutokset voivat näkyä ihon kireytenä ja kasvojen naamiomaisuutena sekä rajoittaa suun avaamista. Lihasvenytykset lisäävät ja ylläpitävät kasvojen liikkuvuutta.

Suurella osalla sklerodermaa sairastavista esiintyy jonkin asteista kudosten kiristymistä kasvojen alueella.

Ihon kiristymisen aiheuttama pienisuisuus eli microstomia voi vaikuttaa puhumiseen, ruokailuun, hampaiden puhdistamiseen sekä kasvojen ilmeisiin.

Kasvojen muutokset saattavat aiheuttaa huolta. Esimerkiksi ilmeiden vähentyminen voi vaikuttaa sosiaaliseen kanssakäymiseen muiden ihmisten kanssa.

Miten harjoittelen?

Suun aukeamisen parantuminen kohentaa elämänlaatuasi ja hyvinvointiasi, jonka vuoksi harjoittelu on erityisen tärkeää.

Harjoitteiden tavoitteena on helpottaa ilmeiden tuottamista ja suun avaamista.

  • Aloita liikkeiden harjoittelu aluksi muutamalla toistolla ja lisää toistojen määrää vähitellen.
  • Voit tehdä venytyksiä esimerkiksi kun katsot tv:tä tai ajat autoa.
  • Voit tehdä pidempiä venytyksiä heti kun heräät puhumista ja syömistä helpottamaan.

Huono istuma-asento (vas.), hyvä istuma-asento (oik.).


Suun avausliike (video)

Leuan liikkeet (video)

Puhallukset (video)

Huulten törrötys (video)

Silmän kehälihaksen venytys (video)

Posken venytys (video)

Suun poikittaisvenytys (video)

Suuaukon mittaaminen

Mittaa ylä- ja alahampaiden etäisyys toisistaan viivoittimella (katso kuva).

Mittaa aina samasta kohdasta ja samalla tavalla.

Mittaamalla suun avautumista säännöllisesti voit seurata mahdollisia muutoksia.

Yleisiä ohjeita harjoitteluun

  • Pään ja niskan asento vaikuttaa leuan avaamiseen.
  • Lämmitä alue jota aiot harjoitella esimerkiksi lämpöpakkauksella tai lämpimään veteen kastetulla pyyhkeellä. Lämpöhoitoina toimivat myös sauna tai lämmin suihku.
  • Lämpöhoito parantaa kasvojen alueen verenkiertoa, kudosten venyvyyttä ja rentouttaa kasvojen lihaksia.
  • Käytä peiliä kun opettelet liikkuvuus- ja venyttelyharjoituksia.
  • Tehokkaat venytykset voivat tilapäisesti aiheuttaa särkyä. Aloita liikkeiden harjoittelu muutamalla toistolla ja lisää toistojen määrää vähitellen.
  • Rasvaa tai kostuta huulet ja suupielet ennen harjoittelua. Se ehkäisee huulten ja suupielten halkeilua.
  • Rentouta kasvot harjoittelun jälkeen taputtelemalla tai hieromalla kasvoja kevyesti.

Jos suun liikkeet rajoittuvat, niiden palauttaminen vie aikaa. Harjoittele säännöllisesti, vaikka kasvoissasi ei liikerajoituksia olisikaan.


Edellinen sivuSeuraava sivu

 


Tuntui kuin suun ympärillä olisi kireä naru. Harjoittelun jälkeen hymyni on leveämpi.