Miten vähennän jalkojeni turvotusta?

Kävely, jalkojen pumppaavat liikkeet ja jalkojen kohoasento ovat hyviä keinoja tehostaa jalkojen verenkiertoa ja vähentää turvotusta.

Liikunta auttaa turvotuksen hoidossa

Liikunta tehostaa verenkiertoa, joka edistää turvotuksen vähenemistä. Seuraavia harjoituksia voit kokeilla jalkojen turvotuksen vähentämiseksi.

Reipas kävely

Kävelemällä säännöllisesti tehostat lihasten toimintaa, joka vilkastuttaa jalkojesi verenkiertoa ja aineenvaihduntaa. Kiinnitä huomiota kävelytapaasi:

  • Tarkista ensin ryhtisi ja pyri olemaan mahdollisimman suorassa.
  • Pyri kävelemään ennemmin reippaasti kuin hitaasti.
  • Ota riittävän pitkiä askeleita. Astu kantapää edellä ja anna askeleen rullata niin, että koko jalkapohja koskettaa maata ja varpaat irtoavat viimeisenä maasta.
  • Kävelysauvojen avulla voit tehostaa kävelyä.
  • Jos tasapainosi on heikentynyt, käytä kävelyn apuvälinettä, kuten rollaattoria, mahdollistamaan turvallinen kävely.
  • Tärkeää on, että kävelet ja nautit liikkumisesta.

Nilkkojen liikuttelu

Tehosta jalkojen verenkiertoa liikuttelemalla nilkkoja ylös ja alas mahdollisimman suurella liikkeellä.

Polvien ojennus

Jalkoja on hyvä liikutella pitkän istumisjakson aikana. Tehosta jalkojen verenkiertoa ojentamalla polvia vuorotellen istuessa.

Varpaille nousu

Tehosta jalkojen verenkiertoa pitkän seisomajakson aikana nousemalla toistuvasti varpaille seisomaan. Ota tarvittaessa tukea.

Jalkojen kohoasento

Turvotuksen vähentämiseksi on hyvä pitää jalkoja koholla aina kun mahdollista. Nosta esimerkiksi jalkasi tyynyn päälle vuoteessa ollessasi tai rahille sohvalla istuessasi.


Arjen valinnoilla voit vaikuttaa

Liikunnan lisäksi pienillä teoilla arjessa voi olla merkitystä jalkojen turvotuksen vähentämiseksi. Pitkäkestoinen istuminen ja seisominen kannattaa katkaista liikkumalla tai liikuttelemalla ainakin jalkoja. Tukisukista voi olla hyötyä turvotuksen vähentämisessä, mutta niiden käytöstä kannattaa neuvotella terveydenhuollon ammattilaisen kanssa. Monipuolisella ja terveellisellä ravitsemuksella ja tupakoinnin lopettamisella voi myös huolehtia verisuonten kunnosta.

Muualla Terveyskylässä

Terveyskylän Verisuonitalosta löydät lisää keinoja jalkojen turvotuksen vähentämiseksi (Verisuonitalo) sekä verisuoniterveyden edistämiseksi (Verisuonitalo)


Testaa vähennätkö toiminnallasi jalkojen turvotuksen syntymistä:

​kuva/video ​Kysymys​Vastaus1​Vastaus2​Oikea vastaus
1 tai 2
​Vastaus1 selite
Vastaus2
selite
​Neutraali selite (x)
Nostan jalkani rahille tai tyynylle istuessani.Kyllä​En​1​Hienoa, pitämällä jalkoja koholla vähennät jalkojesi turvotusta.​Sinun kannattaa kokeilla jalkojen nostamista koholle, jotta turvotus pääsee vähentymään jaloissasi.
​Liikuttelen jalkojani, jos joudun seisomaan pitkään paikallani.​Kyllä​En​1​Hyvä, jalkojen verenkiertoa on hyvä tehostaa liikuttamalla jalkoja, koska pitkäaikainen paikallaan seisominen on suuri rasitus laskimoille.​Sinun kannattaa ottaa tavaksi tehdä jalkojen jumppaliikkeitä seistessäsi pidempiä aikoja paikallaan, jotta jalkojen verenkierto tehostuu.
​Istun usein jalat ristikkäin.​Kyllä​En​2​Yritä välttää istumista jalat ristikkäin, sillä se heikentää jalkojen verenkiertoa ja voi lisätä jalkojen turvotuksen syntymistä.​Hienoa, veri kiertää jaloissa paremmin, kun et istu jalat ristikkäin.
​Kävelen yleensä hitaasti ja askeleeni ovat laahaavia.​Kyllä​En​2​Kiinnitä huomiota kävelynopeuteesi ja -tapaasi. Nopeuttamalla kävelyäsi tehostat jalkojesi verenkiertoa ja ennaltaehkäiset turvotuksen syntyä.​Hyvä, ripeä kävely tehostaa jalkojen verenkiertoa lyhyilläkin matkoilla.
​Harrastan liikuntaa säännöllisesti.​Kyllä​En​1​Hyvä, pidät huolta kunnostasi ja vähennät näin myös turvotuksen riskiä.​Harkitse vaikka kävelyharrastuksen aloittamista. Se parantaa kuntoasi, jaksat suoriutua paremmin päivän haasteista ja jalkasi voivat paremmin.
​Syön monipuolisesti lautasmallin mukaisesti. ​Kyllä​En​1​Hienoa, syömällä monipuolisesti kehosi ja mielesi voivat hyvin.​Pyri muuttamaan ruokavaliotasi lähemmäksi lautasmallia. Näin verisuonesi pysyvät paremmassa kunnossa.
​Suosin vähäsuolaisia ruokia.​Kyllä​En​1​Hyvä, vähäsuolainen ruokavalio vähentää turvotuksen syntymisen riskiä.​Koita vähentää saamasi suolan määrää enintään teelusikalliseen päivässä. Näin voit vähentää turvotuksen syntymisen riskiä.


Edellinen sivuSeuraava sivu

 


 

Päivitetty 4.7.2017 18:41