Kuntoutumistalo sosiaalisessa mediassa
 

Säännöllinen liikunta edistää terveyttä

Voit noudattaa yleisiä liikuntasuosituksia sairaudestasi huolimatta.

Aikuisten terveysliikuntasuositus: viikossa vähintään 2,5 h reipasta, kohtalaisesti kuormittavaa kestävyystyyppistä liikuntaa (reipasta kävelyä vastaavaa liikuntaa) tai 75 minuuttia rasittavampaa liikuntaa. Lisäksi 2 x viikossa lihaskuntoa, liikkuvuutta ja liikehallintaa lisäävää harjoittelua.

UKK-instituutin verkkosivuilta löydät tarkempaa tietoa aikuisten terveysliikuntasuosituksista sekä liikuntapiirakan. Ne sopivat myös nivelreumaa sairastaville. Samoilta sivuilta löydät myös terveysliikuntasuositukset yli 65-vuotiaille ja liikkumisen apuvälineitä käyttäville.

Nivelreumassa hyvän nivelliikkuvuuden ylläpitäminen sekä niveliä tukevien lihasten harjoittaminen on erityisen tärkeää. Helposti toteutettavia voimisteluohjeita löydät Reumaliiton verkkosivuilta Jumpat -otsikon alta.

Aamu-uinnille vai iltalenkille?

Niveloireet ovat usein voimakkaimmillaan aamulla ja helpottavat muutaman tunnin sisällä. Tämän vuoksi nivelreumaa sairastaville liikunta saattaakin sopia parhaiten iltapäivällä tai illalla. Opi tunnistamaan kehosi viestit ja löydä itsellesi sopivin aika liikkumiseen.

Miten pääsen alkuun?

Vähäinenkin liikkumisen lisääminen arjessa kannattaa.Aloittelevan perusterveen liikkujan kannattaa ensin liikkua kevyesti. Sopivia liikuntamuotoja ovat esimerkiksi rauhallinen kävely tai pyöräily. Liikunnan kestoa ja rasittavuutta voi vähitellen lisätä. Voit alkuun kerryttää liikuntamäärää 10 minuutin pätkissä. Tavoittele 30 minuutin päivittäistä liikuntamäärää.

Voit lisätä aktiivisuutta arkielämääsi myös liikkumalla työ- ja kauppamatkat kävellen tai pyörällä, tai vähentämällä päivittäistä istumisaikaa. Lähde tavoittelemaan terveysliikuntasuosituksen mukaista liikuntamäärää.

Mistä löydän itselleni sopivia liikuntaryhmiä?

Ystävän kanssa tai ryhmässä liikkuminen on tehokasta. Kunnat tarjoavat ohjattuja ryhmäliikuntapalveluita ja paikallisilla reumayhdistyksillä on liikuntatoimintaa.

Tutustu myös oman paikkakuntasi yksityisten liikuntayritysten, kansalaisopistojen sekä urheiluseurojen tarjoamaan toimintaan. Voit pyytää tarkempia ohjeita tai neuvoa liikunnan aloittamiseen fysioterapeutilta tai muulta liikunnan tai terveydenhuollon ammattilaiselta.


Edellinen sivuSeuraava sivu