Miten vaikutan elämäntavoillani?

Elintavoilla on vaikutusta yleiseen terveyteen ja sen myötä myös lantionpohjan lihasten kuntoon.

Liikkuvaisuus, hyvä toimintakyky sekä hyvä ryhti tukevat lantionpohjan lihasten toimintaa. Lisäksi liikunta ylläpitää kuntoa ja vähentää riskiä sairastua useisiin kansansairauksiin.

Painonhallinnalla, ummetuksen hoidolla, tupakoinnin lopettamisella sekä fyysisen aktiivisuuden ylläpitämisellä voit vaikuttaa lantionpohjan toimintakykyyn varsinaisen lihasvoimaharjoittelun lisänä.

Hyvän ryhdin elementit

Hyvä ryhti kuormittaa selkärankaa ja muita kehonosia tasaisesti ja taloudellisesti. Hyvä ryhti koostuu seuraavista elementeistä:

  • Lantio ja rintakehä ovat toistensa kanssa samassa linjassa päällekkäin.
  • Kaularanka ojentuu pitkäksi ja päälaki osoittaa ylöspäin.
    Polvet eivät yliojennu, eli ne eivät taivu liian taakse.

Toteuta mainittuja ohjeita kärsivällisesti. Voi kulua useita viikkoja, jopa pari kuukauttakin, ennekuin niiden vaikutukset tuntuvat. Opettele tekemään elintapojen muutoksista pysyviä.


Edellinen sivuTakaisin oppaisiin

 


Päivitetty 4.7.2017 14:00