Tervetuloa!

Lantionpohjan lihakset sijaitsevat piilossa, lantion sisällä. Ne saattavat heikentyä esimerkiksi raskauden, ylipainon tai fyysisesti raskaan työn myötä. Tästä oppaasta saat neuvoja lantiopohjan lihasten kuntouttamiseen.

Lantionpohjan laskeuma voi syntyä jos lantionpohjan tukirakenteet heikkenevät. Laskeumatyyppi ja vaikeusaste vaihtelevat. Oireita voidaan hoitaa kirurgisesti, mutta myös lantionpohjan lihasten harjoittelulla on mahdollista lieventää oireita.

Tähän oppaaseen on koottu fysioterapeutin antamia ohjeita lantionpohjan laskeuman kuntouttamiseen.

Huomioithan, että tämä on yleisopas kaikille. Noudata aina ensisijaisesti terveydenhuollon ammattilaiselta saamiasi, yksilöllisiä ohjeita hoitoosi ja kuntoutumiseesi liittyen. Pyydä tarvittaessa ammattilaisen ohjausta, jos olet epävarma siitä, mitkä ohjeet soveltuvat juuri sinulle.

  

pic Mikä on lantionpohjan laskeuma?

Laskeumat ovat synnytyskanavaan ja siitä ulos pullistuvia muutoksia, ns. gynekologisia tyriä.

pic Apua lantionpohjan lihasten harjoittelusta

Naisen kannattaa koko elämänsä ajan vahvistaa lantionpohjan lihaksiaan.

pic Rakon koulutus

Laskeumapotilaat saattavat kärsiä rakon tyhjentämisvaikeuksista.

pic Ummetusta kannattaa hoitaa

Toisinaan laskeumaan saattaa liittyä ummetusta ja suolen tyhjentämisen vaikeutumista.

pic Miten vaikutan elämäntavoillani?

Elintavoilla on vaikutusta yleiseen terveyteen ja sen myötä myös lantionpohjan lihasten kuntoon.