Miten vaikutan elämäntavoillani?

Selän hyvinvointia voidaan edistää terveellisillä elämäntavoilla. Esimerkiksi huolehtimalla fyysisestä kunnosta sekä välttämällä ylipainoa ja tupakointia.

Hyvistä elämäntavoista huolimatta selkä voi kipeytyä. Perintötekijät selittävät merkittävän osan selkäkivuista taustalla olevista tekijöistä.

Tutkimuksissa ei ole voitu osoittaa tehokkaita keinoja lannerangan ahtaumataudin ehkäisyyn. Oireilua aiheuttavat lanneselän kulumamuutokset ja toisinaan välilevyn pullistuma. Näiden syntyä lisäävät runsas istuminen, fyysisesti kuormittava työ, hankalat työasennot ja selän altistuminen tärinälle.

Selän kipeytyessä terapeuttisella harjoittelulla voidaan ehkäistä selkäkivun uusiutumista. Terapeuttinen harjoittelu on ohjattua, suunnitelmallista ja selän kuormituskestävyyttä lisäävää harjoittelua.


Video: Pakaralihasharjoitus

Video: Syvät vatsalihakset

Video: Aerobinen harjoittelu



Edellinen sivuSeuraava sivu

 


Päivitetty 13.2.2017 16:15