Miten toimin työssä ja arjessa?

Iskiaskivun aikana voit jatkaa päivittäisiä toimia kivun rajoissa. On kuitenkin hyvä opetella ergonominen tapa toimia niin työssä kuin kotonakin.

Selän hyvinvoinnista voi päivittäin huolehtia seuraavin keinoin:

  • Huomioi selän hyvä ryhti tehdessäsi arkiaskareita.
  • Vältä kumaria työasentoja ja voimakkaita selän kiertoliikkeitä.
  • Nostoissa pidä selkä suorana ja koukista jalkoja.
  • Pidä taukoja ja käy tarvittaessa lepoasentoon.
  • Vältä jatkuvaa vuodelepoa.

Myös hyötyliikuntaan, työergonomiaan ja apuvälineisiin kannattaa panostaa:

1. Hyötyliikunta

Hyötyliikunta on erinomainen tapa pysyä aktiivisena myös iskiaskivun aikana. Hyötyliikunnaksi lasketaan esimerkiksi työmatkaliikunta, pihatyöt ja siivoaminen. Voit jatkaa arkiliikkumista sinulle tutulla tavalla, jos se ei pahenna kipuasi.

2. Ergonomia

Iskiasoireen taustalla on usein fyysisesti kuormittava työ. Työhön voi liittyä raskaita nostoja, selälle hankalia työasentoja ja altistumista tärinälle.

Suosi selkää mahdollisimman vähän kuormittavia työskentelyasentoja ja pyri ylläpitämään selän hyvää ryhtiä. Jos teet istumatyötä, varmista työpisteen sopivuus sinun kehollesi ja pidä useita jaloittelutaukoja päivän aikana.

Tarvittaessa työterveyshuolto voi opastaa työskentelyasentojen ergonomiassa.

3. Apuvälineet









Jos iskiaskipu vaikeuttaa liikkumista, pukeutumista tai esimerkiksi tavaroiden poimimista lattialta, saatat hyötyä apuvälineistä.

Pitkävartiset tarttumapihdit helpottavat niin esineiden nostamista lattialta kuin housujen pukemista. Pitkävartinen kenkälusikka säästää kumartelulta kenkiä pukiessa, ja sukanvetolaite auttaa nimensä mukaisesti sukat jalkaan.

Selälle lisätukea kaipaava saattaa hyötyä tukiliivistä. Apuvälineitä saat lainaan oman terveyskeskuksen apuvälinelainaamosta.


Edellinen sivuSeuraava sivu

 


Päivitetty 22.9.2017 13:14