Ergonomia kotona ja töissä

Selkäkipu ei läheskään aina aiheuta sairauspoissaoloa. Varsinkin, jos panostaa selän hyvinvointiin esimerkiksi nukkumista helpottavalla patjalla ja selälle terveellisellä työasennolla. 

​Ergonomiaan kannattaa panostaa niin työssä, opiskelussa kuin vapaa-ajallakin. Selän hyvinvointia parantavat:

  • Oikeaoppiset työasennot.
  • Työn tauottaminen.
  • Työskentelyä helpottavat apuvälineet (esimerkiksi alaselkää tukevat tukivyöt ja painavien esineiden siirtämistä helpottavat välineet).
  • Ergonomiset työtuolit ja sähkösäätöiset työpöydät.
  • Nukkumista helpottavat patjat ja tyynyt.

Pyydä tarvittaessa apua ja ohjausta ergonomiaan työterveyshuollosta tai opiskelijaterveydenhuollosta.

Työhön kannattaa palata mahdollisimman pian. Töissä kannattaa keskustella esimiehen, työtovereiden ja tarvittaessa työterveyshuollon kanssa siitä, miten voi toimia mahdollisimman normaalisti selkäkivusta huolimatta.

Jos mahdollista, keskity aluksi tehtäviin, jotka onnistuvat kivun puitteissa parhaiten. Lisää tehtävien määrää vähitellen. Kipujen lievä lisääntyminen selkää käytettäessä on normaalia.

Työssä ja kotona selkää ei pidä rasittaa pitkiä aikoja, vaan taukoja pitäen. Tämä on tärkeää erityisesti äkillisen selkäkivun iskiessä ja siitä toivuttaessa.


Edellinen sivuSeuraava sivu

 


Päivitetty 28.6.2017 14:34

Selän rasitusta on syytä jaksottaa erityisesti alaselkäkipuvaiheessa sekä siitä toivuttaessa.