Ota työkykyasiat esiin asiakkaan kanssa muun muassa, jos
- asiakas kokee itsensä työkyvyttömäksi – oli hän työssä tai ei.
- asiakkaalla on monia eri oireita ja sairauksia. asiakkaalla on etenevä sairaus.
- asiakkaalla on todettu sairaus, joka vaikuttaa työstä suoriutumiseen (esim. ajokielto – kuljettaja).
- asiakas käy hoidossa eri terveydenhuollonyksiköissä eikä kenelläkään ole kokonaiskuvaa tai –vastuuta.
- asiakkaan kaikki voimavarat kuluvat työhön ja vapaa-aika menee elpymiseen.
- asiakas on työtön työnhakija.
- asiakas on työnhakija, joilla ei ole työterveyshuoltoa.
- asiakas ei ole työelämässä, esimerkiksi kotiäiti, jolla ansiotyön tekeminen ei juuri nyt ole ajankohtaista.
- asiakkaan työsuhde on päättymässä ja työkyky on alentunut. Selvitä missä työkyvyn seuranta ja tuki toteutuvat, jos työterveyshuollon palvelut päättyvät.
- asiakkaalla on lyhyitä sairauspoissaolojaksoja toistuvasti.
- asiakkaalla on todettu tai epäilty uhka pitkittyvästä toimintakyvyn alenemasta.
- asiakkaalla on sairauspäivärahakausi meneillään (30 pvää, 60 pvää, 90 pvää, 150 pvää, 230 pvää).