Milloin asiakkaan työkykyyn kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota?

Tähän on koottu esimerkkejä tilanteista, jolloin asiakkaan työkyky kannattaa ottaa puheeksi.

Ota työkykyasiat esiin asiakkaan kanssa muun muassa, jos

  • asiakas kokee itsensä työkyvyttömäksi – oli hän työssä tai ei.
  • asiakkaalla on monia eri oireita ja sairauksia. asiakkaalla on etenevä sairaus.
  • asiakkaalla on todettu sairaus, joka vaikuttaa työstä suoriutumiseen (esim. ajokielto – kuljettaja).
  • asiakas käy hoidossa eri terveydenhuollonyksiköissä eikä kenelläkään ole kokonaiskuvaa tai –vastuuta.
  • asiakkaan kaikki voimavarat kuluvat työhön ja vapaa-aika menee elpymiseen.
  • asiakas on työtön työnhakija.
  • asiakas on työnhakija, joilla ei ole työterveyshuoltoa.
  • asiakas ei ole työelämässä, esimerkiksi kotiäiti, jolla työn tekeminen ei ole ajankohtaista.
  • asiakkaan työsuhde on päättymässä ja työkyky on alentunut. Selvitä missä työkyvyn seuranta ja tuki toteutuvat, jos työterveyshuollon palvelut päättyvät.
  • asiakkaalla on lyhyitä sairauspoissaolojaksoja toistuvasti.
  • asiakkaalla on todettu tai epäilty uhka pitkittyvästä toimintakyvyn alenemasta.
  • asiakkaalla on sairauspäivärahakausi meneillään (30 pvää, 60 pvää, 90 pvää).
työkyky; ottaa puheeksi; potilas; asiakas

Kyllä

Päivitetty  9.7.2021