Lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälinepalveluiden prosessiin osallistuu usein asiakkaan ja hänen tukiverkkonsa lisäksi terveydenhuollon ammattihenkilöitä sekä eri yhteistyötahoja kulloisenkin tilanteen mukaan. Apuvälinepalvelua toteutetaan eri toimintaympäristöissä. Prosessin kesto vaihtelee sen mukaan, millaisista asiakkaan tarpeista, apuvälineistä ja apuvälineen käyttöympäristöstä on kyse. Joillekin apuvälineiden tarve saattaa olla jatkuvaa, toisille tarve on tilapäinen ja lyhytaikainen. Vaativien apuvälineiden arviointi-, kokeilu- ja hankintaprosessi kestää kauemmin ja vaatii useita tapaamisia. Apuvälinepalveluprosessi voi toteutua myös yhdellä tapaamisella apuvälinealan asiantuntijan kanssa. Prosessin sujuminen edellyttää myös toimenpiteitä, joissa apuvälineen tarvitsija tai käyttäjä ei ole mukana, kuten apuvälineen rekisteröinti ja hankinnan järjestelyt. Niissäkin prosesseissa, jotka näyttäytyvät apuvälineen käyttäjälle yksinkertaisena, logististen toimintojen osuus on merkittävä ja edellytys prosessin toimivuudelle. Apuvälinepalveluiden rahoittajia on useita, mutta apuvälinepalveluprosessin vaiheet ovat samankaltaiset rahoittajasta riippumatta. |