Ajankohtainen

Liikkumisen aloittaminen -omahoito-ohjelman kantava voima on ilo

Julkaistu 17.9.2019 14.00

Kuntoutumistalossa on syyskuussa julkaistu Liikkumisen aloittaminen -omahoito-ohjelma, joka kannustaa aloittamaan liikkumisen matalalla kynnyksellä.

​​​Ohjelma on suunnattu ihmisille, jotka eivät ole liikkuneet pitkään aikaan tai joille liikkuminen ei ole koskaan ollut osa elämää.

- Haluamme haastaa ihmisiä pohtimaan asioita oman arjen ja elämän kautta. Omat voimavarat ja oma elämäntilanne vaikuttavat vahvasti liikkumisen aloittamiseen, kerto​o ohjelman kehittämiseen osallistunut fysioterapeutti Jaana Ahoranta.

Omahoito-ohjelma on liikkumisen ammattilaisten kehittämä – heidän intohimona on motivoida ja inspiroida ihmisiä liikkumaan enemmän.

Ahoranta painottaa, että ohjelma vaatii sitoutumista ja asioiden työstämistä.

- Ohjelma ei ole pelkkää​ treeniä ja jumppaa, siihen liittyy myös paljon itsensä pohtimista.

Huonommuuden tunne yleinen

Ahorannan mukaan monien mielikuva liikunnasta on, että se on vaativaa ja että liikuntasuosituksia tulisi aina noudattaa.

- Jos vaikka etenee jonkin liikuntaohjelman mukaan, eikä syystä tai toisesta pysty noudattamaan sitä kaikilta osin, voi tulla huonommuuden tunne – ei minusta olekaan liikkujaksi.

Mutta jo lisäämällä fyysistä aktiivisuutta arjessa saa paljon hyvää aikaan keholle, muistuttaa Jaana Ahoranta.

- Liikunnan kantava voima on ilo. Sen ei pitäisi olla pakolla suoritettava asia, joka kuormittaa ihmistä.

Itsensä ruoskiminen ei kanna pitkälle​

Terveydenhuollossa vallitsee Ahorannan mukaan edelleen ulkoapäin tuleva ohjaustyyli.

- Ei pysähdytä ihmisen äärelle ja käydä läpi ihmisen henkilökohtaista elämäntilannetta ja voimavaroja.

Keppi ja itsensä ruoskiminen eivät kuitenkaan​ kanna kovin pitkälle liikuntamotivaatiossa​​.

- Pitäisi löytää oma motivaatio ja syy, jonka vuoksi haluaa liikkua. Mitä lisäarvoa liikkuminen toisi omaan elämään ja arkeen? Sitä kautta voi löytyä jatkuvuus ja ilo liikkumiseen.

Arkinäkökulma ensin

Terveyskunto on yksi liikkumisen aloittamisen omahoito-ohjelmassa käsiteltävä asia, mutta arkinäkökulma menee aina sen edelle.

- Pyrimme tuomaan esille, miten esimerkiksi kestävyys- tai voimaominaisuuksia voi parantaa arjessa. Vasta sen jälkeen siirrytään varsinaisiin liikuntalajeihin.

Tärkeitä osa-alueita ohjelmassa ovat myös esimerkiksi motivaatio ja liikunnan merkitys psyykkisen hyvinvoinnin tukena.

Mikäli sinulla on jokin liikkumista vaikeuttava tai estävä sairaus, omahoito-ohjelman sopivuus on hyvä varmistaa keskustelemalla lääkärin kanssa.


Liikkumisen aloittamisen omahoito-ohjelman voi suorittaa neljässä kuukaudessa, mikäli etenee ohjelmassa suositeltuun tahtiin.

- Ohjelman voi myös tehdä omassa tahdissaan. Jonkun ​​asian äärelle saattaa joutua pysähtymään pidemmäksi aikaa. Toiset osiot taas voi ohittaa, jos ne eivät kosketa itseä, sanoo Jaana Ahoranta.

Liikkumisen aloittaminen ​-omahoito-ohjelmaan pääsee Terveyskylän Omapolun kautta. Potilaita aktivoidaan ohjelman säännölliseen käyttöön tekstiviestimuistutteiden avulla. Muistutteet voi myös kytkeä pois päältä, mikäli kokee ne turhiksi.

Ammattilaiset avainasemassa

Ahoranta on hyvillä mielin – iso työ on puristettu kasaan ja tekijät ovat tyytyväisiä lopputulokseen.

Nyt olisi tärkeää, että mahdollisimman moni ammattilainen saisi tiedon omahoito-ohjelmasta. Olisi myös hyvä, että ammattilaiset itse käyttäisivät ohjelmaa, jotta he osaavat suositella sitä potilaille. Kaupan päälle ammattilaiset sa​avat hyviä vinkkejä omaan liikkumiseen.

Ahoranta on toiveikas sen suhteen, että ihmisiä aletaan yleisemminkin tukea oman elämän herruuteen liikkumisen aloittamisessa.

- Keinot löytyvät kyllä, kunhan pysähdytään ihmisen äärelle näissä asioissa.

Tutustu Liikkumisen aloittaminen -omahoito-ohjelmaan

Lue lisää: ​​Asiakkaat mukana kehittämässä liikkumisen omahoito-ohjelmaa​​​


Teksti: Linn Karlsson