Ajankohtainen

Kaikki liikkuminen kannattaa – liikkumisen suositus uudistui

Julkaistu 24.10.2019 11.00

UKK-instituutti on julkaissut päivitetyn liikkumisen suosituksen. Siinä huomioidaan entistä vahvemmin ihmisen hyvinvointi kokonaisuutena ja rohkaistaan kaikenlaisen liikkumisen lisäämiseen.

​​​​Kymmenen vuotta käytössä ollut liikuntapiirakka on muuttunut liikkumisen suositukseksi. Päivitetty aikuisten suositus huomioi liikkumisen ohella vahvasti paikallaanolon tauottamisen ja riittävän unen merkityksen.

Suosituksen ydin pysyy ennallaan, mutta uudessa suosituksessa korostuu kevyt liikkuminen.

Tutkimukset ovat osoittaneet, että myös kevyemmällä liikkumisella on terveyshyötyjä erityisesti vähän liikkuville. Kevytkin liikkuminen voi alentaa muun muassa verensokeri- ja rasva-arvoja. Lisäksi se vilkastuttaa verenkiertoa sekä vetreyttää lihaksia ja niveliä.

Uutta liikkumisen suosituksessa on myös unen korostaminen liikkumisen rinnalla. Riittävällä unella ja liikkumisella on yhdessä merkittäviä terveysvaikutuksia, ja unen vaikutus palautumisessa on suuri.

Lihaskunto korostuu

Suosituksessa nostetaan esille lihaskunto, joka suomalaisilla jää usein liian vähälle huomiolle. Lihaskuntoa ja liikehallintaa tulisi suosituksen mukaan harjoittaa vähintään kaksi kertaa viikossa.

Liikkumisen suosituksessa sydämen sykettä kohottavaa liikettä eli reipasta liikkumista suositellaan yhä tehtäväksi 2 tuntia 30 minuuttia viikossa. Samat terveyshyödyt saa myös lisäämällä liikkumisen tehoa rasittavaksi. Tällöin liikkumisen määrä on 1 tunti 15 minuuttia viikossa.

– Uudistetusta liikkumisen suosituksesta on poistettu vaade vähintään 10 minuutin kestoisista liikkumishetkistä. Jo muutaman minuutin pätkät kerrallaan riittävät, kommentoi UKK-instituutin johtaja Tommi Vasankari.

Kuntoutumistalo päivittää suositukset liikkumisesta

UKK:n liikkumisen suositus perustuu amerikkalaisten terveysviranomaisten suositukseen, joka päivitettiin vuonna 2018.

Kuntoutumistalon oppaiden liikkumisohjeet perustuvat pitkälti UKK:n liikkumisen suosituksiin. Oppaat päivitetään uusien suositusten mukaisiksi syksyn aikana. Ota rohkeasti yhteyttä, jos löydät sisällöistämme kohtia, jotka kaipaavat päivitystä.

​Lue lisää uusista liikkumisen suosituksista UKK:n sivuilta.