Ajankohtainen

Käytä selkääsi selkäviikolla!

Julkaistu 14.10.2019 10.00

Valtakunnallinen selkäviikko kannustaa pitämään huolta selän toimintakyvystä ja pysymään aktiivisena. Paikalliset selkäyhdistykset järjestävät selkäviikolla kaikille avoimia ja maksuttomia tapahtumia.


​​​​Selkäviikkoa vietetään 14.–20. lokakuuta. Selkäviikon ja maailman selkäpäivän (16.10.) tämänvuotisena teemana on ”Käytä selkääsi” ("Get Spine Active"). 

Säännöllinen liikkuminen edistää selän hyvinvointia ja ehkäisee selkäoireita. Liikkumattomuus sen sijaan heikentää lihaksia ja selän rakenteita ja lopulta yleensä pitkittää selkäkipua. Liikkumista ei pidä lopettaa selän oireillessa, vaan on päinvastoin hyvä pysyä aktiivisena.

– Haluamme kannustaa ihmisiä käyttämään selkää ja pitämään huolta selän toimintakyvystä liikunnan ja arkiaktiivisuuden keinoin. Jokainen meistä voi olla aktiivinen omalla tavallaan. Pienikin liike arjessa, kuten kävely, taukojumppa, venyttely tai kotityöt, tekee hyvää selälle, Selkäliiton toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio ​sanoo.

Selkäyhdistyksissä maksuttomia tapahtumia

Teemaviikolla tuodaan esiin selän terveyden ja hyvinvoinnin tärkeyttä sekä rohkaistaan ihmisiä pitämään huolta selästään ja pysymään aktiivisina.

Selkäviikolla paikalliset selkäyhdistykset eri puolilla maata järjestävät kaikille avoimia ja maksuttomia tapahtumia, esimerkiksi yleisöluentoja, liikuntalajikokeiluja ja toiminnan esittelyä.

Lisäksi Selkäliiton asiantuntijat ovat mukana I love me -messuilla perjantaina 18.10. Helsingin messukeskuksessa. Tiedot tapahtumista on koottu Selkäliiton Selkäviikko-sivulle.

Selkäviikkoon ja maailman selkäpäivään voi osallistua myös sosiaalisessa mediassa. Oman selkätarinansa tai -kuvansa voi jakaa tunnisteilla #selkäviikko ja #käytäselkääsi tai selkäpäivän kansainvälisellä hashtagilla #getspineactive.

Tietoa selkäkivusta

Jopa 80 prosenttia kärsii selkäkivuista jossain vaiheessa elämäänsä. Suurin osa selkäkivusta on kuitenkin hyväennusteista, eikä siihen liity sairautta.


Selkäoireet ovat yleisimpiä syitä sairauspoissaoloihin. Kela maksoi vuonna 2018 sairauspäivärahoja selkäsairauksien takia noin 94,8 miljoonaa euroa, ja korvattuja päiviä oli yli 1,7 miljoonaa.

Selkäkivuille altistavia tekijöitä ovat perimä, liikunnan vähäisyys, ylipaino, tupakointi, psykososiaaliset tekijät (esim. stressi, masennus, heikentynyt työtyytyväisyys), raskas fyysinen työ ja tapaturmat.

Tietoa selkä- ja niskakivusta ja niiden itsehoidosta sekä harjoitusohjeita selälle ja niskalle on saatavilla Selkäliiton Selkäkanava.fi-verkkopalvelussa.​ 

Tutustu myös Kuntoututumistalon selkäoppaisiin​​. Selkäliitto on Kuntoutumistalon yhteistyökumppani.