Ajankohtainen

Kipupotilaiden etävastaanotot käynnistyivät hyvin

Julkaistu 9.9.2020 8.00

Koronavirustilanne toi maaliskuun 2020 lopulla muutoksia monien klinikoiden toimintaan. Myös HUS Kipuklinikalla otettiin käyttöön Terveyskylän Omapolulla toimiva etävastaanotto.

Koronavirusepidemian aikana potilasvastaanottoja jouduttiin miettimään uudelleen. Aluksi niitä korvattiin puhelinsoitolla. Terveyskylän Omapolku-verkkopalvelun kautta oli kuitenkin mahdollista saada toimiva ja turvallinen video- ja ääniyhteys, joten sitä päätettiin kokeilla myös kipupotilaiden kanssa.

Hyppy tuntemattomaan

Etävastaanotot ovat olleet teknisesti mahdollisia jo ennen koronavirusepidemiaakin. HUS Kipuklinikalla niitä ei kuitenkaan oltu kokeiltu aiemmin, joten uusi vastaanottomuoto oli vieras myös ammattilaisille.

- Etävastaanotot Omapolun kautta ovat sujuneet hyvin, vaikka tuntemattomana asiana ne aluksi jännittivätkin. Vastaanottotapahtumien luominen ja niihin liittyminen oman kalenterin kautta ovat olleet helppoja ja sujuvia, kertoo psykologi Sami Karadeniz HUS Kipuklinikalta.

Klinikalta kerrotaan, että etävastaanottojen tekniset yhteydet toimivat pääosin ongelmitta. Kaikki potilaat löysivät tapahtumat onnistuneesti ja pääsivät liittymään niihin helposti.

- Suosittelisin Omapolun etävastaanottoa puhelinsoiton korvaamiseksi, jos se vain on mahdollista. Erityisesti psykologityön kannalta koen tärkeänä nähdä toisen ilmeet ja kehonkielen, ja huomaan sen auttavan myös omaa kommunikointiani, Karadeniz jatkaa.

Helpotusta potilaan arkeen

Kipuklinikan potilaat ovat kokeneet etävastaanotot positiivisena asiana. Joku koki tärkeänä, ettei tarvinnut olla pois töistä vastaanoton vuoksi, toisille taas oli iso helpotus, ettei tarvinnut matkustaa klinikalle asti saamaan hoitoa.

Etävastaanotot ovat toistaiseksi olleet myös maksuttomia potilaille, mikä on saattanut olla potilaille eduksi. Psykologi toivoo, että etäyhteydet  yleistyisivät erityisesti kauempana asuvien potilaiden kohdalla pandemiatilanteen rauhoittuessa.

Omalta organisaatioltaan hän toivoisi verkkoyhteyksien kapasiteetin lisäämistä, jotta etävastaanotoista saataisiin teknisten ominaisuuksien puolesta mahdollisimman sujuvia.

Kohti syksyä

Kevään kokemusten pohjalta HUS Kipuklinikalla on valmiudet lisätä etävastaanottoja, mikäli koronaepidemian tilanne vaikeutuisi syksyn aikana. Tietyissä tilanteissa ne tulevat kuitenkin olemaan osa normaalia käytäntöä riippumatta epidemiatilanteen kehittymisestä. Esimerkiksi sairaanhoitajan antama uniohjaus onnistuu hyvin etänä.

Osaamista ja hyödyllisiä vinkkejä jaetaan jatkuvasti työyhteisössä, jotta Omapolun etävastaanoton käyttö olisi mahdollisimman sujuvaa sekä potilaille että ammattilaisille.

- Keskustelemme jatkuvasti siitä, milloin etävaihtoehto on mahdollinen ja milloin se ei potilaan hoidon kannalta ole paras ratkaisu. Käytännön työn kannalta hoitopuhelu on edelleen nopea ja helppo hoitomuoto ja onkin harkittava tarkkaan, kenelle mikin hoitomuoto sopii parhaiten, toteaa klinikan ylilääkäri Katri Hamunen.