Keuhkoahtaumataudin omahoito

Keuhkoahtaumaa (COPD) sairastavan on tärkeää huolehtia omasta terveydestä ja ennaltaehkäistä muita sairauksia.

 Miten voin itse hoitaa keuhkoahtaumatautia

Elämäntapojen muutoksilla voi vaikuttaa sairauden ennusteeseen. Tupakoinnin lopettaminen, liikunta ja ravitsemus ovat keskeisessä roolissa omaa hoitoa.

  • Tupakoinnin lopettamisella voi hidastaa keuhkoputkien ahtautumista .
  • Säännöllisen liikunnan avulla voi  vähentää sairauden oireita ja pahenemisvaiheita . Sekä hengästyttävä että lihaskuntoa ylläpitävä/lisäävä liikunta ovat tärkeitä keuhkoahtaumatautipotilaalle.
  • Pneumokokkirokotusta kertaalleen sekä rokotusohjelman mukaisia influenssa- ja koronarokotuksia suositellaan kaikille keuhkoahtaumatautia sairastaville.
  • Terveellinen ravitsemus ja ylipainon välttämäinen vahvistavat vastustuskykyä ja ylläpitävät toimintakykyä.
  • Ottamalla lääkkeet säännöllisesti ja oikealla inhalaatiotekniikalla voi ehkäistä sairauden pahenemisvaiheita.

Liikunta

Liikunnalla on tärkeä rooli keuhkoahtaumataudin (COPD) hoidossa.Säännöllinen liikunta parantaa suorituskykyä, lieventää sairauden oireita ja pahenemisvaiheita.  Liikunnan kuuluisi olla monipuolista, sisältäen sekä lihasvoima että kestävyysharjoittelua. Liikuntaa olisi hyvä harrastaa 3 -5 kertaa viikossa.

Liikunnan avulla:

  • vähennetään hengenahdistusta ja voimattomuutta
  • lievennetään masentuneisuutta ja ahdistusta
  • parannetaan fyysistä suorituskykyä
  • riski joutua sairaalaan pienenee
  • positiivinen vaikutus verenpaineeseen, rasva-ainevaihduntaan ja yöuneen
  • tehostetaan liman irtoamista ilmateistä

Liikunko riittävästi?

Keuhkoahtaumatautia sairastavat vähentävät usein liikuntaa ja välttävät hengästymistä hengenahdistuksen pelossa. Hengästymistä ei kannata pelätä, vaan oppia vähitellen sietämään sitä ja lisätä sen jälkeen hitaasti liikuntamääriä. Näin yleiskunto kohenee vähitellen ja hengenahdistus vähenee.

Liikunnan lisääminen arkirutiineissa

Kotona on hyvä olla aktiivinen ja tehdä mahdollisimman paljon arkisia puuhia. Pientä arkiliikuntaa ovat kaikki toimet, jotka hengästyttävät ja joihin käyttää lihaksia. Esimerkiksi portaat voi kävellä ylös hissin käyttämisen sijasta.

 

Valitse liikunta omien mieltymyksien mukaan

Harjoita säännöllisesti kestävyysliikuntaa. Suositeltavia kestävyysliikuntamuotoja ovat kävely, sauvakävely, pyöräily, hiihto, luistelu, uinti ja vesijuoksu.

Kuntoutumistalosta videon vesijuoksusta löydät täältä.

Lihasvoimien ylläpitäminen on keuhkoahtaumataudissa erittäin tärkeää. Kuntosaliharjoittelu ja erilaiset lihaskuntojumpat ovat suositeltavia. Lihaskuntoharjoittelu onnistuu myös silloin, kun kunto ei riitä esimerkiksi kävelyyn.

On mahdollista esimerkiksi harjoittaa yhtä raajaa kerrallaan painon tai kuminauhan avulla. Tällöin hapen tarve ei kasva niin suureksi, kuin koko vartalolla työskennellessä. Kun voimistat käsien lihaksia, hengityslihakset kehittyvät samalla. Voit lisätä vastusta ja suorituskertoja hitaasti viikkojen ja kuukausien kuluessa. Tavoitteena on hyvissä voimissa kotona omassa arjessa pärjääminen!

Ravitsemus

Keuhkoahtaumatautia sairastavan ruokavalio koostuu monipuolisesta ja terveellisistä ravintoaineista. Suolaa, rasvaa ja sokeria tulee käyttää kohtuudella ja ylipainoa tulee pyrkiä välttämään.

 

Osa keuhkoahtaumatautia sairastavista on alipainoisia. Merkittävä painonlasku johtuu lisääntyneestä energian kulutuksesta, joka on seurausta vaikeutuneesta hengityksestä.

Muita laihtumiseen syitä voivat olla:

  • yskä, limaisuus
  • yleinen heikkous
  • ruokahalun puute
  • nielemisvaikeudet
  • masennus

Aliravitsemus ja merkittävä painonlasku lisäävät sairauden pahenemisvaiheita sekä pidempiä sairaalajaksoja.

Vastaavasti lihavuus heikentää hengitysmekaniikkaa ja huonontaa keuhkoahtaumatautia sairastavan arjessa pärjäämistä.

copd; keuhkoahtauma; itsehoito

Kyllä

Päivitetty  17.3.2022