Itsehoito

Keuhkoahtaumaa (COPD) sairastavan on tärkeää huolehtia omasta terveydestä ja ennaltaehkäistä muita sairauksia.

​​​​​​​​​​​​​​​​​​ Miten voin itse hoitaa keuhkoahtaumatautia 

Elämäntavan muutoksella voi vaikuttaa sairauden ennusteeseen. Tupakoinnin lopettaminen, liikunta ja ravitsemus ovat keskeisessä roolissa omaa hoitoa.

  • ​tupakoinnin​ lopettamisella voi hidastaa keuhkoputkien ahtautumista
  • säännöllisen liikunnan​ avulla voi  vähentää sairauden oireita ja pahenemisvaiheita
  • terveellinen ravitsemus vahvistaa vastustuskykyä ja ylläpitää toimintakykyä
  • ottamalla lääkkeet​ säännöllisesti ja oikealla inhalaatiotekniikalla voi ehkäistä sairauden pahenemisvaiheita

Liikunta

​Liikunnalla on tärkeä rooli keuhkoahtaumataudin (COPD) hoidossa. Säännöllinen liikunta parantaa suorituskykyä, lieventää sairauden oireita ja pahenemisvaiheita.  Liikunnan kuuluisi olla monipuolista, sisältäen sekä lihasvoima että kestävyysharjoittelua. Liikuntaa olisi hyvä harrastaa 3 -5 kertaa viikossa.

Liikunnan avulla:

  • vähennetään hengenahdistusta ja voimattomuutta
  • lievennetään masentuneisuutta ja ahdistusta
  • parannetaan fyysistä suorituskykyä
  • riski joutua sairaalaan pienenee
  • positiivinen vaikutus verenpaineeseen, rasva-ainevaihduntaan ja yöuneen
  • tehostaa liman irtoamista ilmateistä

Liikunko riittävästi?

Keuhkoahtaumatautia sairastavat vähentävät usein liikuntaa ja välttävät hengästymistä hengenahdistuksen pelossa. Ei kannata, päinvastoin kannattaa lisätä liikuntaa. Näin kohennan yleiskuntoa ja vähennän hengenahdistusta.

Liikunnan lisääminen arkirutiineissa

Kotona on hyvä olla aktiivinen ja tehdä mahdollisimman paljon arkirutiineja. Arkirutiineihin kuuluu kaikki toiminta, joka hengästyttää ja johon käyttää lihaksia.

​​

Valitse liikunta omien mieltymyksien mukaan

Harjoita säännöllisesti kestävyysliikuntaa. Suositeltavia kestävyysliikuntamuotoja ovat kävely, sauvakävely, pyöräily, hiihto, luistelu, uinti ja vesijuoksu.

Kuntoutumistalosta videon vesijuoksusta löydät täältä​.

​​Lihasvoimien ylläpitäminen on keuhkoahtaumataudissa erittäin tärkeää. Kuntosaliharjoittelu ja erilaiset lihaskuntojumpat ovat suositeltavia. Lihaskuntoharjoittelu onnistuu silloinkin kun kunto ei riitä esimerkiksi kävelyyn.​

On mahdollista treenata yhtä raajaa kerrallaan painon tai kuminauhan avulla. Tällöin hapen tarve ei kasva niin suureksi, kuin koko vartalon työskennellessä. Kun voimistat käsien lihaksia hengityslihakset kehittyvät samalla.​

Ravitsemus

​Keuhkoahtaumatautia sairastavan ruokavalio koostuu monipuolisesta ja terveellisistä ravintoaineista. Suolan, rasvan ja sokeria tulee käyttää kohtuudella.​​​

​Ke​uhkoahtaumaa sairastava on​ monesti alipainoinen. Merkittävä painonlasku johtuu lisääntyneestä energian kulutuksesta, joka on seurausta vaikeutuneesta hengityks​estä.

Muita laihtumiseen syitä voivat olla

  • yskä, limaisuus
  • heikkous
  • ruokahalun puute
  • nielemisvaikeudet
  • masennus

​Aliravitsemus ja merkittävä painonlasku lisäävät sairauden pahenemisvaiheita sekä pidempiä sairaalajaksoja.

Itsehoidosta voi lukea lisää Itsehoito-osiossa, jonne pääset täältä​​.


Edellinen sivuSeuraava sivu

 


Katso lisää