Egenvård

Det är viktigt för personer med kroniskt obstruktiv lungsjukdom (KOL) att sköta om sin hälsa och förebygga andra sjukdomar.

Hur kan jag själv sköta om min KOL?

Genom att ändra sin livsstil kan man påverka sjukdomsprognosen. Att sluta röka samt motion och kost har en central roll i egenvården.

  • Genom att sluta röka kan man bromsa förträngningarna av luftrören
  • Genom regelbunden motion kan man minska sjukdomssymtomen och skoven
  • En hälsosam kost stärker motståndskraften och bevarar funktionsförmågan.
  • Genom att ta sina mediciner regelbundet och använda rätt inhalationsteknik kan man förebygga sjukdomsskov

Läs mer:

Motion

Motion har en viktig roll i behandlingen av kroniskt obstruktiv lungsjukdom (KOL). Regelbunden motion förbättrar prestationsförmågan samt lindrar sjukdomssymtomen och skoven. Motionen ska vara varierande och innehålla både muskelträning och uthållighetsträning. Man bör motionera 3–5 gånger i veckan.

Motion har följande fördelar:

  • mindre andnöd och kraftlöshet
  • lindrar depression och ångest
  • förbättrar den fysiska prestationsförmågan
  • minskar risken att hamna på sjukhus
  • har en positiv effekt på blodtrycket, fettämnesomsättningen och nattsömnen
  • gör att slemmet lossnar bättre från luftvägarna

Motionerar du tillräckligt?

Personer med KOL trappar ofta ner på motionen och undviker att bli andfådda av rädslan att få andnöd. Det lönar sig inte – tvärtom bör man öka mängden motion. På så sätt förbättrar man sin allmänna kondition och minskar risken för andnöd.

Mer motion i vardagsrutinerna

Hemma är det bra att vara aktiv och ha så många vardagsrutiner som möjligt. Vardagsrutiner innefattar allt som gör dig andfådd och som du använder musklerna till.

Välj den motionsform som du tycker om

Utöva uthållighetsmotion regelbundet. Rekommenderade former av uthållighetsmotion är promenader, stavgång, cykling, skidåkning, skridskoåkning, simning och vattenlöpning.

I Rehabiliteringshuset hittar du en video om vattenlöpning.

Läs mer:

Vattenlöpning (på finska)

Det är extra viktigt att bevara muskelstyrkan när man har KOL. Gymträning och olika former av jympa som stärker musklerna rekommenderas. Man kan styrketräna även om man inte är i tillräckligt gott skick för att t.ex. promenera.​

Man kan träna en arm eller ett ben åt gången med en vikt eller ett gummiband. Då blir inte syrebehovet lika stort som när man arbetar med hela kroppen. När man tränar musklerna i armarna utvecklar man andningsmusklerna samtidigt.​

Kost

​Kosten för en person med KOL består av mångsidiga och hälsosamma näringsämnen. Salt, fett och socker ska användas med måtta.​​​

​Personer med KOL är ofta underviktiga. Den kraftiga viktminskningen beror på ökad energiförbrukning, som är en följd av att det är svårare att andas.

Andra orsaker till att man går ner i vikt kan vara

  • hosta, slem
  • svaghet
  • bristande aptit
  • svårigheter att svälj
  • depression

​Undernäring och kraftig viktminskning leder till fler sjukdomsskov och längre sjukhusvistelser.

Läs mer om egenvård i avsnittet Egenvård:

Egenvård


Föregående sidaNästa sida

 


 

Uppdaterad  30.9.2019 14.46