Kost

Hälsosam kost är viktigt för att bevara hälsan och förebygga livsstilssjukdomar.

​​​​​​​​​​​​​Matens syfte är att bevara vår muskelkondition, stärka vår motståndskraft och förebygga undernäring. Kroppen behöver tillräckligt med skyddande näringsämnen och energi för att hålla sig frisk och funktionell.

Dåligt näringstillstånd ökar risken för akut andningssvikt, sjukdomsskov och till och med dödsfall. När energiförbrukningen och energiintaget är i balans förblir vikten stabil.

Mångsidig och regelbunden kost

Den dagliga kosten bör bestå av mångsidiga och färgglada ingredienser.

Man ska äta regelbundet, t.ex. frukost, lunch, middag och vid behov 1–2 mellanmål.

Regelbunden näring

  • håller blodsockerhalten på en jämn nivå
  • dämpar hungerkänslor
  • stöder viktkontrollen
  • skyddar tänderna mot hål.

​En regelbunden måltidsrytm hjälper oss också äta måttfullt och minskar frestelsen att småäta.​​

​​​Färgglad saltfattig kost med låg fetthalt

Vi får energi från kolhydrater, protein och fett. Mångsidig och måttfull näring utgör grunden till en hälsosam kost

Vi bör äta mycket grönsaker, baljväxter, frukter, bär och svampar. Grönsaker, bär och frukter samt nötter ger mycket fibrer, vitaminer och mineraler samt andra nyttiga föreningar. Baljväxter, dvs. bönor, linser och ärtor, innehåller i sin tur mycket proteiner.

Vid huvudmåltider och mellanmål bör man äta mjölkprodukter med så låg fetthalt som möjligt och kött eller fisk med låg salt- och fetthalt. Man bör använda vegetabiliska oljor i matlagningen och dressingar och mjukt margarin på smörgåsen.

Smör, rött kött, feta mjölkprodukter, ostar och bakverk innehåller hårt fett, vilket man bör begränsa. Hälsosamma fetter är ofta mjuka, som vegetabiliska oljor, nötter, fröer och fisk.

Fullkornsspannmål innehåller mycket fibrer och mindre energi än vitt spannmål. Man bör undvika renat spannmål, som bröd och bakverk gjorda på vitt mjöl, socker, skalat ris och vit pasta eller ersätta dem med fiberhaltiga alternativ.

Fisk, fågel, ägg, baljväxter och nötter utgör bra proteinkällor. Rött kött bör man äta med måtta.​

Törstig?

Hur mycket vätska vi behöver är individuellt. Allmänt sett kan man säga att man ska dricka när man är törstig. Vätskemängden beror på hur aktivt man rör sig, hur varm omgivningen är och hur gammal man är. Normalt sett ska man dricka 1–1,5 liter vätska per dag

Drycker som rekommenderas är vatten, mineralvatten eller mjölk eller filmjölk med låg fetthalt.

Om du undviker sockerhaltiga drycker sparar du tänderna och undviker tom energi. 2–3 glas mjölk eller filmjölk om dagen tryggar kalciumintaget. ​

Undvik helst att dricka alkohol. Det innehåller mycket energi, men inga skyddsnäringsämnen.​

Jag, överviktig?

Viktuppgång beror ofta på att man får i sig för mycket energi. Då är energiförbrukningen och energiintaget i obalans. Övervikt kan ge andningsbesvär utan att man har någon andningssjukdom. Dessutom riskerar man att insjukna i hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes.

Viktminskningen bör ske planenligt och måttligt. En lämplig viktminskning är ca 1–2 kg i månaden.

Mer om temat i Hälsobyn

Hälsovikthuset.fi​ är en virtuell tjänst utvecklad av hälsovårdsproffs till stöd för en hälsosam viktminskning och viktkontroll.

Maten smakar inte och vikten går ner

Lungsjukdom kan medföra kraftig viktminskning. Ökad energiförbrukning som beror på försvårad andning påverkar viktminskningen. Andra problem kan vara kronisk munandning, hosta, slem, svaghet, depression och svårigheter att svälja.

Symtomen på undernäring är

  • viktminskning
  • muskelsvaghet
  • trötthet
  • deppighet
  • ökade sjukdomsskov.

Maten ska smaka bra

För att bevara en god näringssituation och jämn vikt bör du äta små mängder flera gånger om dagen. Maten ska smaka bra. Du bör äta det du tycker om. Du bör äta långsamt och undvika att svälja luft. Lättsvald mat gör det lättare att äta.

Personer som lider av undernäring kan använda livsmedel med hög fetthalt, som vegetabilisk olja, fet margarin och till och med grädde och smör (med beaktande av andra sjukdomar).

Soppor, buljonger och vatten ökar mängden mat, men ger inte nödvändigtvis tillräckligt med energi. När du lagar mat bör du välja lättlagade rätter.

En stabil sittställning när du äter minskar trycket på lungorna. Du bör inte dricka vätska förrän efter maten.

Du kan ta olika näringstillskott till den normala kosten. Kosttillskott innehåller vitaminer och mineraler som kan förbättra näringen.

Proteiinin saantia lisätään tarvittaessa runsaasti proteiinia sisältävillä täydennysravintovalmisteilla tai runsasproteiinisella ruoalla. Proteiinia tarvitaan esim. lihaskudoksen ylläpitoon.​​​​


Föregående sidaNästa sida

 


 

Uppdaterad  1.10.2019