Koronavirus ja painonhallinta

 

Siirry sanastoon

Koronavirus ja painonhallinta

Tulosta

Mediassa on uutisoitu koronavirukseen liittyviä tutkimustuloksia, joiden mukaan lihavuus voi lisätä vakavan tautimuodon riskiä. Tämä saattaa aiheuttaa huolta ja tuoda painetta laihduttaa.

Lue lisää aiheesta ja kokonaisvaltaisesta painonhallinnasta.

Päivitetty 23.9.2020

Olen BMI-lukemani perusteella vakavasti lihava. Jos sairastun koronavirukseen, joudunko tehohoitoon?

Kun koronapotilaiden taustoja on tutkittu useissa eri maissa, on todettu lihavuuden olevan yksi tehohoitoon joutumisen riskitekijä. Riski lisääntyy erityisesti, jos painoindeksi eli BMI on yli 35.

Keuhkojen tilavuus pienenee, jos vatsaontelossa on runsaasti rasvaa, mikä altistaa hengitysvajeelle vaikeimmissa sairastumismuodoissa. Lihavuus aiheuttaa myös elimistössä matala-asteista tulehdusta. Tämän on arvioitu voimistavan koronaviruksen aiheuttamaa tulehdusta elimistössä ja voivan vääristää kehon omaa immuunipuolustusreaktiota. Lisäksi lihavuudessa tukostaipumus lisääntyy, ja tämän on huomattu olevan vaikean koronainfektion oire.

Erityisesti vaikeaan lihavuuteen liittyy usein liitännäissairauksia, kuten diabetesta ja korkeaa verenpainetta. Nämä ovat sairastumisen lisäriskejä silloin, jos hoitotasapaino on huono.

Vaikka yleisistä riskitekijöistä on saatu tutkimustietoa, silti yksilöllisen riskin arviointi on edelleen vaikeaa. Myös hoikka, perusterve ihminen voi sairastua vakavasti.

Miten arvioisin omaa laihdutustarvettani?

Voit arvioida painonpudottamisen tarvetta Painonhallintatalon ”Testaa laihtumistarpeesi” avulla.

Nyt kyllä on aloitettava laihdutuskuuri! Miten sen teen?

Unohda kuurit, joissa on selkeä alku ja loppu ja joiden jälkeen palaat entisiin tottumuksiin. Muista aina tarkastella omaa elämäntilannetta ja voimavarojasi miettiessäsi elämäntapamuutoksia.

Hätäisesti aloitettuja liian tiukkoja dieettejä ei kannata koskaan aloittaa. Ruokailun täytyy säilyä aina riittävän terveellisenä ja monipuolisena, jotta se tukee yleistä jaksamista ja ehkäisee lihaskatoa. Sellaista omatoimista tiukasti rajattua dieettiä ei kannata noudattaa, missä jokin ruoka-aineryhmä on jätetty lähes kokonaan pois.

Ammattilaisen ohjein aloitettua niukkaenergiaista (ENE) dieettiä voi harkita joissain tilanteissa muun elämäntapamuutoksen lisänä. Hyvin suunnitellussa ENE-dieetissä huomioidaan muun muassa riittävä proteiinien ja vitamiinien saanti. Jos ENE-dieetin aikana sairastuu, dieetti tulee purkaa hallitusti hyvälaatuisia hiilihydraatteja lisäten.

Millainen ruokavalio tukee terveyttäni parhaiten?

Keskity ruokailuissasi varmistamaan ruokailun riittävä säännöllisyys ja että syöt mahdollisimman vitamiinirikasta, monipuolista ravintoa riittävä proteiini, pehmeä rasva ja kuidut huomioiden.

Tarkista, syötkö kasviksia, hedelmiä ja marjoja ainakin 5-6 oman kourallisen verran päivässä?

Jos jo syöt päivässä yli puoli kiloa kasviksia, vo​it panostaa laatuun: viittä väriä joka päivä ja painopiste enemmän kasviksissa ja juureksissa.

Lue lisää Painonhallintatalosta.

Miten innostuisin liikkumaan korona-aikaan?

Korona-aika on haastanut etsimään uusia tapoja liikkua. Toiset ovatkin innostuneet luonnossa liikkumisesta, toiset kotitreenistä. Ulkoilusta nauttiminen kannattaa edelleen. Etsi uusia lenkkipolkuja ja havainnoi vuodenaikojen vaihtumisen tuomia muutoksia luonnossa. Aina ei tarvitse tehdä hikilenkkiä, vaan lähteminen on tärkeintä.

Ulko- ja lähiliikuntapaikkoja kannattaa myös hyödyntää mahdollisuuksien mukaan. Ilmaiset ulkokuntosalit kuuluvat jo monen kunnan valikoimaan, ja niissä saa kehitettyä lihaskuntoa monipuolisesti. Lisäksi monet kuntokeskukset tarjoavat nykyään ryhmäliikuntatunteja videon välityksellä, jolloin voit helposti treenata sinulle sopivassa paikassa sopivaan aikaan.

Lisäksi on hyvä muistaa myös arjen pienet valinnat. Kävele osa kauppa- tai työmatkasta, nouse portaat hissin sijasta, pidä pieniä jumppataukoja työpäivän lomassa tai nouse seisomaan aina puhelun ajaksi. Kaikki tai ei mitään -ajattelu kannattaa unohtaa, sillä pienikin liike tukee terveyttä ja painonhallintaa.

Tässä inspiraatiota liikuntamotivaation löytämiseen sekä jumppavinkkejä:

Mistä saan apua, jos en jaksa ja aiemmat ”huonot” tottumukset vievät mennessään?

Epävarmuutta ja turhautumista lisäävä epidemia-aika voi aiheuttaa aiempien tottumusten ja reagointitapojen palaamista. Ethän jää yksin huoliesi kanssa vaan hae​ tukea!

Tutustu Painonhallintatalon Terveyslaihdutusvalmennukseen pysyvien elintapamuutosten tueksi.