Ravitsemus ja toimintakyky

Riittävä ja monipuolinen ravitsemus on toimintakyvyn kannalta oleellinen.

Kuvituskuva: torikojun pöydällä puolukoita, kanttarelleja ja suppilovahveroita

Ravitsemuksella on keskeinen merkitys ikääntyneiden terveyden, toimintakyvyn ja elämänlaadun tukemisessa. Monipuolinen ja riittävä syöminen tukee kotona asumisen mahdollisuutta, turvaa toimintakykyä, ehkäisee sairauksia ja nopeuttaa sairauksista toipumista.

Iän myötä energiankulutus usein pienenee ja syödyn ruoan määrä vähenee. Ravintoaineiden saanti voi jäädä tarvetta vähäisemmäksi. Sairastuminen sekä pureskelun tai nielemisen vaikeudet voivat vähentää syödyn ruoan määrää huomattavasti. Toisinaan myös ruoan laatu heikkenee.

On tärkeää panostaa riittävään syömiseen erityisesti silloin, jos paino on tahattomasti laskenut tai ruokahalu on huono. Tahaton painon lasku on terveyden kannalta huono asia myös ylipainoiselle.

Entä jos laihtuu, ruoka ei maistu tai ei jaksa valmistaa ruokaa?

Jos paino on laskenut tai ruokahalu on huono, kannattaa pyrkiä syömään pieniä aterioita tiheästi noin 2-3 tunnin välein. Ruoan energiamäärää saadaan lisättyä, kun sopiviin ruokiin lisätään rasvaa esimerkiksi öljyä, margariinia tai kermaa. Ruoka- ja janojuomana voidaan suosia energiapitoisia juomia, kuten maitoa, piimää tai täysmehua. Apteekista saa täydennysravintovalmisteita, esimerkiksi juomia, jotka sisältävät reilusti energiaa ja proteiinia.

Kaupoista löytyy monenlaisia valmiita ja puolivalmiita aterioita. Sellaisia ovat esimerkiksi ruokaisat valmisateriat, valmiit puuroannokset, kiisselit, vanukkaat​ ja salaatit. Niitä kannattaa hyödyntää, kun ei itse jaksa laittaa ruokaa.

Jos ruokahaluttomuus jatkuu pidempään tai painon lasku ei omilla tehostustoimilla pysähdy, kannattaa kysyä lääkäriltä tai hoitajalta mahdollisuutta päästä ravitsemusterapeutin vastaanotolle.


Edellinen sivuSeuraava sivu

 


Lisätietoa