Varaudu äkillisiin tilanteisiin

Erityisesti ikäihmisen kotona asumiseen voi liittyä äkillinen avuntarve. Lue, miten voit varautua.

Voit varautua äkillisiin tilanteisiin ennalta, jotta saat tarvittaessa oikeaa apua nopeasti. Kaikki hätätilanteet eivät vaadi ambulanssia tai päivystyskäy​ntiä, mutta on hyvä tunnistaa tilanteet, joissa nopea ammattilaisapu on tärkeää.

Äkillisissä tai vakavissa terveyttä uhkaavissa tilanteissa soita aina hätänumeroon 112.

Tähän olemme koonneet ohjeita, joiden avulla voit varmistaa, että toimiminen hätätilanteessa on itsellesi tai läheisellesi helppoa.

Milloin päivystykseen?

Neuvoja äkillisiin terveysongelmiin ja ohjausta päivystyspalveluihin hakeutumisesta saat: Päivystystalo.

Jos tilanne ei ole päivystyksellinen, ensisijainen neuvontapaikka on terveyskeskus/terveysasema. Lisäksi on olemassa eri tarpeisiin sopivia valtakunnallisia sekä kuntakohtaisia terveysneuvontapuhelimia.

Pidä tärkeät numerot esillä

Pidä tärkeät puhelinnumerot aina esillä ja ajantasaisina. Tarkista numerot aina, jos muutat.

Tärkeitä numeroita ovat esimerkiksi:

  • Hätänumero 112 – henkeä uhkaavassa hätätilanteessa kuten sairauskohtaus, tapaturma, myrkytystilanne
  • Omaisten tai läheisten numerot
  • Kotihoidon numero, jos olet kotihoidon asiakas
  • Oma terveysasema – päivystyksellisiin ja muihin kiireellisiin ongelmiin liittyvissä kysymyksissä aukioloaikana
  • Keskitetty palveluneuvonta tai seniori-info. Lähes kaikissa kunnissa on keskitetty terveydenhuollon neuvontanumero. Numerosta saat sekä tietoa palveluista että apua oman ongelmasi ratkaisemiseen.
  • Oma päivystyspiste – päivystyksellisiin ongelmiin liittyvissä kysymyksissä
  • Päivystysapupuhelin 116 117 - Monessa kunnassa on jo käytössä päivystysapupuhelin, johon voi soittaa ja kysyä neuvoa, jos miettii, pitäisikö lähteä päivystykseen. Vuonna 2020 palvelu laajenee koko Suomeen. Päivystysapunumerosta voit lukea lisää täältä: Päivystysapu 116 117 (STM)
  • Sosiaali- ja kriisipäivystys tai päivystävä sosiaalityöntekijä auttaa sinua erilaisissa äkillisissä sosiaalihuollon kriisitilanteissa. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi omaishoitajan sairastuminen, rahojen loppuminen, asumisen äkilliset ongelmat tai se, ettet pysty hankkimaan itsellesi ruokaa.
  • Turvapalvelun numero, jos sinulla on turvaranneke käytössä.
  • Huoltoyhtiön ja isännöitsijän numero, mikäli asut taloyhtiössä.

Muita auttavia puhelimia

Pidä mukana tieto lääkityksestä ja sairauksista

Pidä saatavilla ja mukanasi voimassa oleva lista lääkkeistäsi. Jos sinulla on useita sairauksia tai jokin vakava sairaus, voi olla hyvä pitää mukana myös viimeiset tiedot sairauksista ja hoidoista tulostettuna paperille.

Nämä tiedot löytyvät esimerkiksi osoitteesta kanta.fi, joka on kansallinen terveydenhuollon arkisto. Lääke- ja sairauslistassa on hyvä mainita myös allergiat.

Kysy apua ajoissa

Jos sinua huolestuttaa tai mietityttää oma tai läheisesi asia, olethan yhteydessä omalle terveysasemallesi, sosiaalityöntekijään tai kotihoitoon ajoissa. Näin saat apua ja tukea tilanteeseesi. Asiat ratkeavat sitä helpommin, mitä aikaisemmassa vaiheessa kysyt apua.

Useimmissa kunnissa voi saada toiminta- tai fysioterapeutin kotikäynnille, jos oma tai läheisesi toimintakyky on laskenut tai pohdit apuvälineiden tarvetta tai asunnon turvallisuutta. Suomessa perustason apuvälineet kuten rollaattorin, wc-istuimen korotuksen tai kävelykepin saa yleensä veloituksetta lainaksi omalta kunnalta.

Jos sinä olet tai läheisesi on kotihoidon asiakas tai muun säännöllisen hoidon piirissä, myös hoito- ja kuntoutussuunnitelmassa on tärkeä huomioida mahdolliset muutokset. Suunnitelmaan on kirjattuna kuntoutumiseen tähtäävät toimenpiteet sekä varautuminen akuuttiin tilanteeseen ja sairauden pahenemiseen. Jos olet epävarma, onko näitä asioita pohdittu, ota asia puheeksi hoitavan henkilön kanssa.

Itsestä huolehtiminen voi vähentää avun tarvetta. Voit lukea lisää: Pikaopas hyvinvointiin (Kuntoutumistalo)

Jos omistat lemmikkieläimen

Jos sinulla on lemmikkieläin, kannattaa ajoissa suunnitella ja sopia, kenen luokse lemmikki voi mennä hoitoon tai kuka käy hoitamassa sitä, jos joudut sairaalaan tai et jaksa hetkellisesti itse huolehtia siitä. Tieto lemmikistä on hyvä olla mainittuna myös asunnon ulko-ovessa pelastuslaitoksen tarralla, jonka voit saada esimerkiksi eläinkaupasta tai eläinlääkäristä.

Hoitotahto

Tiesithän, että jokainen voi vaikuttaa saamaansa hoitoon kirjaamalla itselleen hoitotahdon. Hoitotahdossa voit määritellä, miten toivot sinua hoidettavan silloin, jos et pysty ilmaisemaan tahtoasi. Hoitotahdon voi kirjata omiin tietoihinsa kanta.fi-palvelussa. Voit myös tulostaa ja täyttää THL:n sivuilla olevan dokumentin: Hoitotahto (THL)

Halutessasi voit lukea lisää: Hoitotahto (Palliatiivinen talo)

Läheiselle

Jos olet ikääntyneen ihmisen läheinen, voit huolehtia hänen turvallisuudestaan varmistamalla, että edellä mainitut asiat ovat läheisesi tiedossa ja hoidossa. Yleensä voit myös vaikuttaa läheisesi elämään myönteisesti tapaamalla tai soittamalla säännöllisesti ja tekemällä hänen kanssaan yhdessä asioita, jotka ovat teille tärkeitä.

Tämä osio on tuotettu yhteistyössä GeroMetro-verkoston kanssa.

varautuminen; ikääntynyt; Päivystys

Päivitetty  2.3.2020