Yleistä ravitsemuksesta osana haavanhoitoa

Haavan paranemisessa tarvitaan energiaa ja ravintoaineita: proteiinia, vitamiineja ja kivennäisaineita.

  • Runsas haavaneritys ja tulehdus lisäävät ravinnontarvetta.
    Vajaaravitsemus hidastaa haavan paranemista ja aiheuttaa elimistön lihaskudoksen katoa heikentäen toimintakykyä etenkin ikääntyneillä.
  • Ylipaino heikentää kudosten verenkiertoa aiheuttaen turvotuksia ja pitkittäen haavan paranemista.
  • Koholla olevat verensokeriarvot lisäävät tulehdusriskiä haavassa.
    Säännölliset ateriat, monipuolinen ruoanvalinta mukaan lukien värikkäät C-vitamiinipitoiset tuoreet kasvikset, marjat ja hedelmät ja sopivat annoskoot takaavat kaikenlaisten haavojen paranemiselle parhaat ravitsemusolosuhteet.

​Energiantarve

Energiantarpeeseen vaikuttaa elimistön energiavarastojen ja energiankulutuksen määrä. Normaalipainoinen liikkuva haavapotilas tarvitsee energiaa 30–35 kcal/kg/vrk. Esimerkiksi 70 kg painavan haavapotilaan energiantarve on 2 100–2 500 kcal/vrk. Alipainoiselle, ylipainoiselle tai ikääntyneelle (yli 65-vuotiaat) energiantarve lasketaan ihannepainon mukaan.

Tärkeitä energianlähteitä ovat hiilihydraatit ja rasvat. Hiilihydraattilähteeksi suositellaan täysjyväviljojen, perunan ja hedelmien monipuolista käyttöä. Kaura, ruis, ohra, täysjyvävehnä ja täysjyväriisi sisältävät monipuolisesti ravintoaineita ja paljon kuitua suoliston hyvinvointiin. Rasvanlähteistä rypsiöljy ja sitä sisältävät margariinit ja salaatinkastikkeet ovat linoleeni- ja arakidonihapon lähteitä. Näitä välttämättömiä rasvahappoja tarvitaan haavan paranemisessa. Hyvälaatuista rasvaa sisältävät myös kalat, pähkinät, siemenet ja avokado.

Syödyn ja kulutetun energian ollessa tasapainossa paino ei laske eikä nouse.

Alipainoisen tai tahattomasti laihtuvan haavapotilaan täytyy lisätä energiansaantia.

Ylipainoisen tai tahattomasti lihovan haavapotilaan pitää olla tarkkana ruokavalion laadun suhteen. Energiansaannin jäädessä alle 1 500 kcal:n haavan paranemiseen tarvittavat ravintoaineet jäävät saamatta. Ylipainoisen haavapotilaan kannattaa valita paljon proteiinia, vitamiineja ja kivennäisaineita sisältäviä ruokia ja juomia ja samanaikaisesti vältellä vähän ravintoaineita sisältäviä ruokia ja juomia. Vähän ravintoaineita sisältäviä tuotteita ovat sokeri, sokeripitoiset juomat ja herkut, pullat, keksit, jäätelö, makeat jogurtit ja vanukkaat. Samaan ryhmään kuuluvat valkeasta vehnäjauhosta tehdyt leivät ja makaronit sekä makkarat, nakit ja alkoholipitoiset juomat olut mukaan lukien.

Proteiinin tarve

Haava lisää proteiinin tarvetta. Hyviä proteiinin lähteitä ovat kala, kana, kananmuna, liha, maitotuotteet, palkokasvit, kuten soija, herneet ja pavut. Myös täysjyväviljoista, pähkinöistä, manteleista ja siemenistä saa proteiinia.

Proteiinin suositeltava määrä vaihtelee normaalipainoisella haavapotilaalla 1,2–2 g/kg/vrk. Alipainoiselle, ylipainoiselle, ikääntyneelle tai munuaisten vajaatoiminnassa proteiinintarve lasketaan ihannepainon ja sairauden vaatimusten mukaan. Erittävä haava lisää proteiinin menetystä ja vaikuttaa proteiinintarvetta lisäävästi.

Lisätietoa:

Proteiinitaulukko (PDF)

Vitamiinit ja kivennäisaineet

C-, A- ja E-vitamiinit sekä sinkki, rauta, kupari ja magnesium ovat tärkeitä aputekijöitä haavan paranemisessa. Minkä tahansa vitamiinin tai kivennäisaineen todettu puutos täytyy korjata, mutta muuten vitamiinien ja kivennäisaineiden normaalia tarvetta runsaammalla käyttömäärällä ei ole osoitettu lisähyötyä haavan paranemiseen. Vitamiinien ja kivennäisaineiden paras lähde on monipuolinen ruokavalio.

Tärkeimmät saantilähteet Finnravinto 2017 -tutkimuksen mukaan:

  • C-vitamiinilähteet
  • hedelmät ja marjat, kasvikset, peruna
  • A-vitamiinilähteet
  • kasvis- ja perunaruoat, liha- ja kananmunaruoat,
  • kasvirasvalevitteet, maitovalmisteet
  • E-vitamiinilähteet
  • leivät ja viljavalmisteet, kasvisrasvalevitteet,
  • salaatinkastikkeet
  • Sinkkilähteet
  • viljavalmisteet, maito- ja maitovalmisteet, liha ja
  • lihavalmisteet
  • Raudanlähteet
  • viljavalmisteet, liha- ja kananmunaruoat, sisäelimet
  • Kuparinlähteet
  • viljavalmisteet, kasvikset, maitovalmisteet
  • Magnesiumlähteet
  • viljavalmisteet, kahvi, kasvikset, peruna, hedelmät, marjat, maitovalmisteet

Neste

Riittävä nesteen saanti turvaa hapen ja ravintoaineiden kuljetuksen kudoksille. Nesteen tarve on normaalipainoisella noin 30 ml/kg/vrk. Maito ja piimä ovat hyvä valinta ruokajuomaksi, koska niistä saat samalla energiaa ja proteiinia. Vesi ja kivennäisvedet sopivat janojuomiksi. Muutaman kerran päivässä voi juoda vaihdellen marjoja ja hedelmiä sisältävää smoothie- tai muuta välipalajuomaa, vähäsokerista marja- tai hedelmäkeittoa, täysmehua tai laimennettavaa marjamehua. Sokerilla makeutetut juomat, kuten limonadit ja mehujuomat, eivät sisällä ravintoaineita, ja runsasenergisinä ne pikemmin vaikeuttavat haavan paranemista ainakin ylipainoisilla tai heillä, joilla verensokeri on koholla. Alkoholipitoisia juomia ja kahvia ei lasketa mukaan päivittäiseen nestemäärään. Kahvi ja tee sopivat päivittäiseen käyttöön.

Energian ja proteiinin lisääminen ruokavalioon

Energiansaannin lisääminen onnistuu:

  • lisäämällä syömiskertoja esimerkiksi välipaloilla
  • suurentamalla ruokien tai juomien käyttömäärää
  • valitsemalla enemmän energiaa sisältäviä ruoka-aineita tai juomia
  • täydentämällä totuttuja ruokia tai juomia rasvalisäyksin, esimerkiksi rypsiöljy, rypsiöljypohjainen margariini tai salaatinkastike tai kerma.

Proteiinin saanti lisääntyy:

  • kun pääaterioille eli lounaalle ja päivälliselle annostellaan reilusti (1/3 lautasellista) kalaa, kanaa, lihaa, kananmunaa tai palkokasveja, 1/3 kasviksia ja 1/3 perunaa, täysjyväpastaa tai täysjyväriisiä
  • kun valitaan ruokajuomaksi maitoa tai piimää, ja ellei ole tarvetta lisäenergialle, ne valitaan rasvattomina laatuina
  • ​valitaan aamu-, ilta- ja välipaloille proteiinipitoista syötävää ja juotavaa.

Tehokkaimmillaan proteiini on 30 gramman kerta-annoksina, ja paras hyöty saavutetaan nauttimalla 30 g proteiinia ennen yöunille käyntiä.


Seuraava sivu

 


Katso lisää