Energian ja proteiinin lisääminen ruokavalioon​ haavaa sairastavalla potilaalla

Lisäämällä ateriakertoja, suurentamalla annoskokoja ja valitsemalla proteiinipitoisia ravintoaineita saa energia- ja proteiinimäärää lisättyä.

​Energiansaannin lisääminen onnistuu:

  • lisäämällä syömiskertoja esimerkiksi välipaloilla
  • suurentamalla ruokien tai juomien käyttömäärää
  • valitsemalla enemmän energiaa sisältäviä ruoka-aineita tai juomia
  • täydentämällä totuttuja ruokia tai juomia rasvalisäyksin, esimerkiksi rypsiöljy, rypsiöljypohjainen margariini tai salaatinkastike tai kerma.

Proteiinin saanti lisääntyy:

  • kun pääaterioille eli lounaalle ja päivälliselle annostellaan reilusti (1/3 lautasellista) kalaa, kanaa, lihaa, kananmunaa tai palkokasveja, 1/3 kasviksia ja 1/3 perunaa, täysjyväpastaa tai täysjyväriisiä
  • kun valitaan ruokajuomaksi maitoa tai piimää, ja ellei ole tarvetta lisäenergialle, ne valitaan rasvattomina laatuina
  • valitaan aamu-, ilta- ja välipaloille proteiinipitoista syötävää ja juotavaa.

Tehokkaimmillaan proteiini on 30 gramman kerta-annoksina, ja paras hyöty saavutetaan nauttimalla 30 g proteiinia ennen yöunille käyntiä.

ruoka; ateriasuunnitelma

Päivitetty  2.9.2020