Alkohol och diabetes

Måttligt alkoholbruk är inte farligare för diabetiker än det är för andra.

​​​​​​

Måttligt alkoholbruk är:

  • för män 2 portioner per dag eller under 14 portioner i veckan
  • för kvinnor 1 portion per dag eller under 7 portioner i veckan
  • för unga, äldre eller vid följdsjukdomar kan också de här mängderna vara för mycket
  • för unga under 18 år innebär alkoholbruk alltid en risk
  • att dricka för att bli berusad innebär alltid en risk

En alkoholportion

  • en flaska (0,33 l) mellanöl
  • en flaska (0,33 l) cider
  • en restaurangportion (12 cl) vin
  • en restaurangportion (4 cl) stark alkoholdryck
  • en portion är 12 gram 100 procentig alkohol

Du kan själv mäta blodsockret för att ta reda på hur olika alkoholdrycker påverkar blodsockret och hur blodsockret påverkas av hur du rör på dig och vad du äter vid fest. När du är berusad känner du inte blodsockrets svängningar och det finns i synnerhet risk för att blodsockret sjunker för lågt.

Speciellt med insulin och läkemedel som schematiskt ökar insulinutsöndringen finns risk för lågt blodsocker när du har druckit mycket alkohol. I ett sådant läge är lågt blodsocker farligare, eftersom alkohol hindrar socker att frisättas från levern. För säkerhets skull ska du inte räkna måltidsinsulin för kolhydraterna i alkoholen. Om du dricker över 2–3 portioner alkohol vid en måltid, kan du behöva minska på snabbinsulinet som du doserar vid måltiden.

Utöver läkemedlen som påverkar insulinutsöndringen ska du också vara medveten om hur eventuella andra mediciner som du tar samverkar med alkohol. Alkohol ökar också vikten, för alkohol i sig innehåller mycket energi.

Risker som stort alkoholbruk medför

  • Du känner inte av för lågt blodsocker
  • Blodsockret kan sjunka farligt lågt
  • Du kan glömma att injicera basinsulin och insulinbristen kan i värsta fall leda till högt blodsocker och syraförgiftning som kräver sjukhusvård
  • Sockerbalansen svänger snabbt och försämras
  • Blodtrycket stiger
  • Levern samlar fett och vikten ökar
  • Långvarig stor konsumtion ökar risken för följdsjukdomar av diabetes och störningar i blodcirkulationen
  • Kan förvärra depression och orsaka hormonstörningar (erektionsstörning, infertilitet)

Nivån för alkoholbruk med hög risk är 23–24 portioner i veckan för män och 12–16 portioner i veckan för kvinnor. Nivån för måttlig risk är 14 portioner i veckan för män och 7 portioner i veckan för kvinnor, dock så att man inte dricker dagligen.

Viktkontroll och alkohol

Fem flaskor mellanöl innehåller lika mycket kalorier som cirka 100 gram smör.

Energi i alkoholdrycker i genomsnitt:

  • En flaska (0,33 l) mellanöl innehåller 140 kcal energi
  • En flaska (0,33 l) söt cider innehåller 168 kcal energi
  • En restaurangportion (12 cl) vin innehåller 81 kcal energi
  • En restaurangportion (4 cl) stark alkoholdryck innehåller 91 kcal energi
  • En portion är cirka 12 gram 100 procentig alkohol
  • Ett gram alkohol innehåller 7 kcal energi
​​

Föregående sidaNästa sida

 


​​
Uppdaterad  20.9.2019 13.37